Metoda převrácené třídy a její aplikace ve výuce přírodovědných předmětů
Methodology of the flipped classroom and its application in science education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194410Identifiers
Study Information System: 260902
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Nejedlý, Adam
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology for Teacher Education - Geography for Teacher Education
Department
Department of Biology Education
Date of defense
16. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aktivní učení, domácí fáze, převrácená třída, převrácené učení, přírodovědné předměty, školní fáze, výuková metodaKeywords (English)
active learning, flipped classroom, flipped learning, home phase, school phase, science subjects, teaching methodTato bakalářská práce se zabývá rešerší vědeckých studií věnovaných pedagogickému přístupu označovanému jako převrácená třída (flipped classroom), který přesouvá teoretickou část výuky do domácího prostředí, a skupinový prostor je tak využit na aktivizační metody podněcující hlubší myšlení. Práce poukazuje na důležitost implementace metod aktivního učení v korelaci se samostatnou přípravou studentů a přináší výsledky řady studií zabývajících se aplikací převrácené třídy v hodinách přírodovědných předmětů. Závěrečná kapitola poskytuje ucelené zhodnocení tohoto alternativního modelu výuky z pohledu pedagogů, studentů a rodičů.
This bachelor's thesis is a review of scientific studies. It examines a pedagogical approach known as the flipped classroom, which relocates the theoretical component of the class to the home environment and utilizes the group setting for active learning techniques that foster deeper cognitive engagement. The paper emphasizes the value of integrating active learning techniques with independent study, and presents the findings of several studies on the implementation of the flipped classroom approach in science education. The concluding chapter offers a comprehensive assessment of this alternative learning model from the perspectives of educators, students and parents.