Vývoj české osvěty a vzdělávání dospělých v rámci Československa v letech 1918-1938
Development of enlightenment and adult education in Czechoslovakia in 1918-1938
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19382Identifikátory
SIS: 67480
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Oponent práce
Mužík, Jaroslav
Egerová, Dana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
18. 11. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Autor se v této rigorózní práci zabývá historickým tématem vývoje československé lidovýchovy v letech 1918 - 1938. Tento segment si autor vybral s ohledem pro své zaujetí historií všeobecně. Předmětem práce je hlavně oblast občanské lidovýchovy, tedy ta část lidovýchovy, která byla podporována a ovlivňována státem za účelem udržení jednoty a celistvosti republiky rozvojem občanského uvědomění. Práce je podepřena množstvím historického empirického materiálu, získaného v rozličných knihovnách a archivech. Mnohé archivní materiály se ovšem nedochovaly, a proto se autor musel opírat hlavně o dobovou literaturu, dobový tisk a dobovou statistiku. Prameny byly vybírány tak, aby odrážely veškeré tehdejší hlavní názorové a politické spektrum. Tím je dána politicko názorová důvěryhodnost této práce. Práce je pojata z několika úhlů, a to z úhlu sociálně-kulturního, ve kterém je předkládán občanský a institucionální vývoj společnosti a jeho vliv na lidovýchovu, dále úhlu hospodářského, ve kterém je předkládáno ovlivňování lidovýchovy ekonomikou, a hlavně z úhlu historického, ve kterém je předkládán celkový vývoj státem podporované lidovýchovy. V rozsahu, daném touto prací, se autor nemohl věnovat lidovýchově postavené např. na bázi spolkové, bázi církevní, politicko stavovské apod. Protože v této práci autor klade...
This meticulously written paper involves certain parts of the problems of national education in the period of the first Czechoslovak Republic, Le. in the period from 1918 - 1938. In view of the fact that the complex conception of national education of this period is a highly extensive subject, the author focuses not only on the public (state and common) side of the development of national education in the first republic from the aspect of state civic and political education. He also interprets this area of his interest from a historical, economic and socio-cultural angle. The author presents an outline of successes and problems while creating an integrated, stateguaranteed and financed system of national education work against the background of the historic-political and economic development of the republic. Firstly, the author deals with the general aspects of education and the education of adults placing emphasis on a brief summary of the demographic, national and social status of citizens after the establishment of the independent Czechoslovak Republic in 1918. He also deals with issues associated with the development of education and the education of adults prior to the establishment of the first Czechoslovak Republic. The author also deals in detail with national educational laws ba sed on the sources...