Obraz Japonska v české společnosti 2. poloviny 19. století
Picture of Japan in Czech society of 2nd half of the 19th century
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19366Identifikátory
SIS: 67476
Katalog UK: 990010995630106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubiš, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
27. 11. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Japonsko bylo do poloviny 19.století pro Evropany téměř neznámou zemí, která začala po svém "otevření" budit pozornost takřka celého světa. Během padesáti let se však ze vzdálené a tajemné země dalekého Východu stala světová mocnost, která v mnoha směrech zdárně konkurovala západnímu světu. Právě díky tomuto pokroku nabývala percepce Japonska překvapivé podoby, natolik odlišné od vnímání ostatních asijských zemí. Během tohoto rychlého vývoje se tak postupně utvářel obraz této země v evropské společnosti, v kterém se odrážely jak specifika ostrovního císařství, tak samotný pohled Evropanů na okolní svět a sebe sama. V předkládané práci se snažím postihnout jedinečnost tohoto obrazu, tak jak byl konstruován v české společnosti druhé poloviny 19.století. Jedná se tak o snahu oživit myšlenkový svět dávno již nežijících generací, což přináší jistá úskalí. Bylo tedy potřeba se zaměřit na zdroje, které měly v této době největší vliv na vytváření představy světa u těchto lidí. Díky těmto pramenům máme možnost alespoň do jisté míry nahlédnout do mysli člověka 19 .století a pokusit se ozřejmit jeho pohled na svět, v našem případě obraz Japonska.
This thesis intends to capture the image of Japan in Czech society, which was formed in the second half of 19th century. Japan, a country previously almost unknown for European people, had transformed itself from a faraway, mysterious Far Eastem country into a world power during fifty years, which naturally resulted in change of its image in Europe. Reconstruction of historical image in certain society is dependent on sources, which had the greatest influence on view of the world of people of that time. In this thesis, those sources are divided into two categories, "image-creating" and "image-forming". The first one is historical school textbooks of geography, which had the most significant impact on students' way of creating image of the world in their mind. In the second category, there are newspapers, magazines, caricatures and encyclopedias, which helped those students form images in their adult life.
