Masks, Veils, and Invisibility: Racial Passing in Afro-American Literature
Masky, závoje a neviditelnost: "Racial passing" v afroamerické literatuře
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193446Identifiers
Study Information System: 261129
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Roraback, Erik Sherman
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures with specialisation in American Literature and Studies with double curriculum study Political Theories
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
masky|závoje|neviditelnost|afroamerická literatura|"racial passing"|rasismus|bílá nadřazenost|Nella Larsen|Ralph Ellison|George SchuylerKeywords (English)
masks|veils|invisibility|Afro American literature|racial passing|racism|white supremacy|Nella Larsen|Ralph Ellison|George SchuylerČesky Diplomová práce analyzuje historický vývoj pojmu "racial passing" s primárním cílem pochopení jeho výskytu v afroamerické literatuře 20. století. Výběrem tří děl beletrie, Passing od Nelly Larsen, Black No More od George Schuylera a Invisible Man od Ralpha Walda Ellisona, se práce zaměřuje na éru, která trvá od 20. do 50. let 20. století. Každé dílo je bráno s ohledem na jeho vlastní éru a tím pádem teze jako taková vytváří lineární spojení mezi praktikami rasismu a diskriminace. Rasismus a diskriminace jsou také chápány jako důvody vzniku tohoto pojmu. Hlavními přístupy použitými v práci jsou přístupy Todda Liebera a jeho pojetí nošení masek a Jacquese Lacana a jeho pojetí Aphanisis. Analýza ukazuje, že oba přístupy jsou do určité míry přítomny ve všech třech beletristických dílech. Zatímco nošení masek se objevuje většinou na začátku a je považováno za postup, Aphanisis je kompletní až na konci, i když někdy není dokončena. Práce poskytuje cenné poznatky o souvislosti rasismu a racial passing a jeho následném výskytu v literárních dílech.
in English The diploma thesis analyzes the historical development of the notion of passing, with the primary objective of understanding its occurrence in African American literature of the 20th century. The thesis focuses on the era from the 1920s to the 1950s by choosing three works of fiction: Passing by Nella Larsen, Black No More by George Schuyler, and Invisible Man by Ralph Waldo Ellison. While considering each work in regard to its own era, the thesis as such makes a linear connection between the practices of racism and discrimination because of their understanding as the reason behind the creation of the notion. The main approaches used in the thesis are those of Todd Lieber and his approach of mask-wearing and Jacques Lacan and his notion of Aphanisis. The analysis shows that both approaches are, to some degree, present in all three works of fiction. While mask-wearing appears mainly in the beginning and is regarded as practice, Aphanisis is a process complete by the end of the passing; however, sometimes it is not finished completely. The thesis provides valuable insights into the connection between racism and passing and its appearance in literary works of fiction.