Školní připravenost dětí předškolního věku z pohledu rodičů a mateřských škol
School readiness of preschool children from the perspective of parents and kindergartens
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193192Identifikátory
SIS: 268824
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíková, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
školní připravenost|pedagogická diagnostika|rodiče|mateřské školy|předškolní dětiKlíčová slova (anglicky)
school readiness|pedagogical diagnostics|parents|kindergartens|preschool childrenTato diplomová práce se zabývá hodnocením rodiů školní připravenosti a jejích oblastí ve srovnání s pedagogy mateřských škol. Teoretická ást se věnuje definicím a pohledům na školní připravenost, popisuje její oblasti, rozebírá metody pedagogické diagnostiky v eské republice i v sousedních zemích, mapuje předchozí výzkumy věnující se pohledům na školní připravenost a zpracovává téma odkladů školní docházky. V empirické ásti je popsán průběh sběru dat, zpracování a výsledky. Cílem výzkumu bylo porovnat hodnocení školní připravenosti rodii s výsledky v pedagogické diagnostice u dětí ve věku 5,0-7,7 let (N = 97). Skupina rodiů úastnící se studie měla do jisté míry správný odhad v rámci celkové školní připravenosti, taktéž neudělovali vyšší skóre v oblastech hrubé motoriky, prostorové orientace, verbálního myšlení, sebeobsluhy, sociálního porozumění, emoní zralosti a pracovní zralosti. Nadhodnocují oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, sluchového vnímání, předmatematických představ, asové orientace a zrakového vnímání. Klíčová slova: školní připravenost; pedagogická diagnostika; rodie; mateřské školy; předškolní děti
This thesis examines parents' ratings of school readiness and its domains in comparison to kindergarten teachers. The theoretical part is devoted to definitions and views of school readiness, describes its areas, discusses methods of pedagogical diagnostics in Czech Republic and in neighbouring countries, analysis previous research on views of school readiness and elaborates on the topic of school deferment. The empirical part describes the data collection process, processing and results. The aim of the research was to compare parents' ratings of school readiness with scores on the pedagogical diagnostics of children aged 5.0-7.7 years (N = 97). The sample of parents participating in the study had to some extent a correct estimate of overall school readiness, they also did not give higher scores in the areas of gross motor skills, spatial orientation, verbal reasoning, self-care, social understanding, emotional maturity and work maturity. They overestimate the areas of graphomotor skills, fine motor skills, auditory perception, pre-math ideas, time orientation and visual perception. Key words: school readiness; pedagogical diagnostics; parents; kindergartens; preschool children