Vztah duševního zdraví a pracovních faktorů u vysokoškolských studentů
The relationship between mental health and work-based factors in college students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193171Identifiers
Study Information System: 266263
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Dlouhá, Jana
Referee
Pešout, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
6. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Duševní zdraví|sebesoucit|pracující studenti|pracovní faktory|akademická angažovanost|konflikt práce-školaKeywords (English)
mental health|self-compassion|working students|work factors|academic engagement|facilitation|work conflict.schoolTato studie se zabývala souvislostmi mezi duševním zdravím, pracovními faktory, konfliktem a facilitací práce-škola a akademickou angažovaností. Hlavním cílem práce bylo zmapovat vztahy mezi těmito konstrukty. Dalším cílem bylo porovnání úrovně sebesoucitu během zkouškového období a v běžného semestru. Dílčím cílem studie bylo prozkoumat subjektivní zkušenosti studentů s prací při studiu. Výzkum byl realizován jako online dotazníkové šetření ve dvou vlnách - během zkouškového (T1) a během semestru (T2). Výzkum má smíšený design. K měření zjišťovaných proměnných byly využity dotazníky WHO-5, SCZ-20-CZ a přeložené škály UWES-9S, Nonwork-to-work Spillover, Psychological Involvement Scale, Work-School Conflict Scale a Work-School Facilitation Scale, které byly adaptovány autory Sinaga a Rachmawati (2022). Subjektivní zkušenosti studentů byly zmapovány kvalitativními otázkami, které byly vyhodnoceny tematickou analýzou. Pro ověření vztahů mezi proměnnými byly provedeny korelační analýzy a úroveň sebesoucitu v časech T1 a T2 byla porovnána pomocí neparametrického párového t-testu v aplikaci Jamovi. Bylo zjištěno velké množství vztahů mezi proměnnými. Výsledky hlavních analýz naznačily, že konflikt práce-škola má pozitivní vztah s mírou sounáležitosti a negativní vztah s mírou duševní pohody. Dále byl...
This study examined the associations between mental health, work factors, work-school conflict and facilitation, and academic engagement. The main aim of the study was to map the relationships between these constructs. Another aim was to compare the level of self- compassion during the exam period and in the regular semester. A sub-objective of the study was to explore students' subjective experiences of working while studying. The research was conducted as an online questionnaire survey in two waves - during the exam period (T1) and during the semester (T2). The research has a mixed design. The WHO-5, SCZ-20-CZ questionnaires and the translated scales of UWES-9S, Nonwork-to-work Spillover, Psychological Involvement Scale, Work-School Conflict Scale and Work-School Facilitation Scale adapted by Sinaga and Rachmawati (2022) were used to measure the variables under study. The subjective experiences of the students were mapped by qualitative questions which were evaluated by thematic analysis. Correlation analyses were conducted to examine the relationships between variables and the level of self-compassion at T1 and T2 was compared using a non-parametric paired t-test in Jamovi. A large number of relationships between variables were found. The results of the main analyses indicated that work-school...