Rekonstrukce 3D modelu z kolmých průmětů
3D model reconstruction from orthogonal projection
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193155Identifiers
Study Information System: 257366
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Safko, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science with specialisation in Programming and Software Development
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
6. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kolmý průmět|mračno bodů|3D modelKeywords (English)
orthogonal projection|point cloud|3D model3D CAD systémy usnadňují tvorbu a úpravu 3D modelů. Přesto se stále používají také technické výkresy a 2D projekce. Rekonstrukce 3D modelu z těchto projekcí však vyžaduje manuální práci uživatele. Cílem této práce je vytvořit aplikaci, která z ob- rázků kolmých průmětů dokáže 3D model zrekonstruovat. V průběhu práce navrhneme algoritmus pro generování trojúhelníkové sítě z binárních voxelových dat. Navržený al- goritmus generuje hladký povrch, aniž by vyžadoval informace o normálách. Algoritmus také přizpůsobuje velikost a počet generovaných trojúhelníků rekonstruovanému povrchu. Na rovných plochách modelu jich generuje minimální počet, zatímco detaily jsou zacho- vány a reprezentovány větším počtem trojúhelníků.
3D CAD systems facilitate the creation and modification of 3D models, but technical drawings and 2D projections are still used. However, the reconstruction of a 3D mod- el from these projections requires manual work by the user. The goal of this thesis is to develop an application that can reconstruct a 3D model from images of orthogo- nal projections. We propose an algorithm for triangular mesh generation from binary voxel data. The proposed algorithm generates a smooth surface without requiring nor- mal information. The algorithm also adapts the size and number of generated triangles to the reconstructed surface. It generates a minimal number of triangles on the flat surfaces of the model, while the details are preserved and represented through a larger number of triangles.