Diagnostický přínos verbálních paměťových testů u pacientů s mírnou kognitivní poruchou
Diagnostic benefit of verbal memory tests in patients with mild cognitive impairment
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/192956/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192956Identifiers
Study Information System: 261213
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Bezdíček, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
paměť|diagnostika|mírná kognitivní porucha|verbální paměťové testy|Memory Binding TestKeywords (English)
memory|diagnostics|mild cognitive impairment|verbal memory tests|Memory Binding Test4 Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na diagnostiku mírné kognitivní poruchy pomocí verbálních testů paměti. Nejprve popisujeme paradigmata, z nichž vycházejí tři verbální paměťové testy, které následně analyzujeme v empirické části práce. Dále se zabýváme konceptem a subtypy mírné kognitivní poruchy, u které rozebíráme diagnostická kritéria a její souvislost s neurodegenerativními onemocněními. Podrobněji se také věnujeme třem diagnostickým nástrojům, jimiž jsou Memory Binding Test, Auditorně-verbální test učení a Test Logické paměti. V empirické části práce je představen výzkum, který si klade za cíl ověřit diagnostický přínos Memory Binding Testu (MBT), který zatím není běžně využíván v klinické praxi. U tohoto testu jsme zkoumali jeho konvergentní a diskriminační validitu a porovnávali jsme ho s výše zmíněnými zavedenými paměťovými testy na výzkumném vzorku. Výzkumný soubor je rozdělen do dvou skupin na pacienty s diagnostikovanou mírnou kognitivní poruchou (MCI) a na osoby se subjektivním kognitivním poklesem (SCD). Z výsledků vyplývá, že MBT dobře rozlišuje výkony výzkumných skupin, kdy pacienti s MCI skórují signifikantně níže oproti osobám s SCD. Analýza konvergentní a diskriminační validity dosáhla u tohoto testu uspokojivých hodnot, uvádíme také hodnoty senzitivity a specificity, které se po...
5 Abstract This thesis focuses on the diagnosis of mild cognitive impairment using verbal memory tests. Firstly, we describe the paradigms on which the three verbal memory tests are based, which are further analysed in the empirical part of the thesis. We then discuss the concept and subtypes of mild cognitive impairment, for which we discuss diagnostic criteria and its association with neurodegenerative diseases. We also discuss in detail three diagnostic tools, which are the Memory Binding Test, the Auditory-Verbal Learning Test and the Logical Memory Test. The empirical part of the paper presents a study that aims to validate the diagnostic benefit of the Memory Binding Test (MBT), which is not yet commonly used in clinical practice. For this test, we investigated its convergent and discriminative validity and compared it with the aforementioned established memory tests using a research sample. The research sample is divided into two groups of patients diagnosed with mild cognitive impairment (MCI) and people with a subjective cognitive decline (SCD). The results show that the MBT discriminates well between the performances of the research groups, with MCI patients scoring significantly lower compared to people with SCD. Convergent and discriminative validity analyses achieved satisfactory values for...