Moderní a klasické pohádky očima dnešních dětí ve školní družině
Modern and classic fairy tales from today's children point of view
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192908Identifikátory
SIS: 266733
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Vychovatelství
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pohádka, autorská pohádka, folklorní pohádka, školní družina, mladší školní věk, rozvoj čtenářstvíKlíčová slova (anglicky)
fairytale, after-school club, younger school age, developing of literacyBakalářská práce je věnována tématu moderních a klasických pohádek a jejím základním cílem je zjistit a analyzovat, jaké pohádky nejvíce osloví dnební děti, zda moderní (autorské) pohádky, nebo naopak pohádky klasické (folklórní), dále také zjistit, co tento výběr ovlivňuje. V teoretické části práce je provedena základní charakteristika literatury pro děti, jejich funkcí a specifických žánrů. Bližbí pozornost je věnována pohádkovému žánru, kdy je přiblížena pohádka klasická (folklórní) i pohádka moderní (autorská). Představena je i osobnost dítěte mladbího bkolního věku, poté i práce s pohádkovým žánrem ve bkolní družině. V praktické části jsou uvedeny výsledky výzkumného betření provedeného v prostředí bkolní družiny mezi žáky 1. až 3. ročníku základní bkoly. Jednalo se o rozhovor, pohádkový kvíz a také byla analyzována tvorba žáků. Jak ukázalo betření, děti mají i nadále velký zájem o klasické (folklórní) pohádky, se kterými jsou seznamovány doma i ve bkole. Vliv na preference dětí přitom má to, že se jim daný pohádkový příběh líbí, jsou s pohádkou seznámeny doma nebo ve bkole a také mají rády, když pohádky končí dobře a bťastně. akolní družina může nadále podporovat budování kladného vztahu dětí k pohádkám a zjistit bližbí informace o preferencích dětí ve vztahu k pohádkám a pohádkovému žánru....
The bachelor's thesis is dedicated to the topic of modern and classic fairy tales, and its basic goal is to find out and analyze which fairy tales appeal most to today's children, whether modern author's fairy tales or, on the contrary, classic folklore fairy tales, and also to find out what influences this choice. In the theoretical part of the thesis, the basic characteristics of children's literature, its functions and specific genres are carried out. Closer attention is paid to the fairy tale genre, where the classic folklore fairy tale and modern author's fairy tale are approached. The personality of a child of younger school age is also presented, and then work with the fairy tale genre in the school group. The practical part presents the results of a research study carried out in the environment of a school group among children from the 1st to 3rd grade of elementary school. It was a thematic interview, a fairy-tale quiz, and the pupils' work was also analysed. As the survey showed, children are still very interested in classic folklore fairy tales, which they are introduced to at home and at school. Children's preferences are influenced by the fact that they like the given fairy tale, they are familiar with the fairy tale at home or at school, and they also like it when fairy tales end well...
