Krátkodobé mobility programu Erasmus+ jako nástroj neformálního vzdělání v rozvoji profesních kompetencí studentů pedagogických oborů vysokých škol v České republice.
Short-term Erasmus+ mobility programme as a means of informal education for developing professional competencies of students in pedagogical disciplines at universities in the Czech Republic.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192901Identifiers
Study Information System: 271998
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Klapálková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social education
Department
Department of Education
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Neformální vzdělávání|Erasmus+|profesní kompetence|mezinárodní výměna|profesní vzdělávání|studenti pedagogických oborů|studenti vysokých škol ČR|tréninkový kurz pro pracovníky s mládeží|výměna mládežeKeywords (English)
Informal education|Erasmus+ programme|International exchange|Professional competencies|Professional education|Students of pedagogical disciplines|university students the Czech Republic|Training for youth workers|Youth exchange(česky) Tato diplomová práce se zaměřuje na vliv účasti v krátkodobých výjezdech programu Erasmus+ na profesní rozvoj studentů vysokých škol studujících pedagogiku, jakožto budoucích pracovníků s mládeží. Cílem je skrze analýzu zkušeností z účasti na výměnách mládeže a tréninkových kurzech, porozumět konkrétním klíčovým kompetencím, dovednostem, mezikulturnímu učení a vlivu na profesní směřování účastníků. Cílem je též identifikovat klíčové aspekty Erasmus+ jako nástroje neformálního vzdělávání a zhodnotit, jak tato zkušenost přispívá k rozvoji profesního směřování studentů v oblasti pedagogiky.
(in english) This diploma thesis focuses on the impact of participation in short-term Erasmus+ mobility programs on the professional development of university students studying pedagogy, as future youth workers. The aim is to analyze the experiences of participants in youth exchanges and training courses to understand specific key competencies, skills, intercultural learning, and the influence on the professional orientation of the participants. The objective is also to identify key aspects of Erasmus+ as a tool of non-formal education and to evaluate how this experience contributes to the professional development of students in the field of pedagogy.