Problematika inkluzivního vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině
Issues of Inclusive Education of Pupils with Different Mother Languages in the Context of the War in Ukraine
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192862Identifiers
Study Information System: 258425
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Inkluzivní vzdělávání|Žáci s odlišným mateřským jazykem|Válečný konflikt na Ukrajině|Čeština jako cizí jazyk|Pedagogika volného času|Duševní zdraví dětíKeywords (English)
Inclusive education|Pupils with a different mother tongue|War conflict in Ukraine|Czech as a foreign language|Leisure pedagogy|Children's mental healthPředložená diplomová práce nesoucí název "Problematika inkluzivního vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině" sestává ze dvou hlavních částí - teoretické a empirické (nechybí potom samozřejmě ani část metodologická). První zmíněná část diplomové práce se opírá o teoretická východiska k problematice inkluzivního vzdělávání (definice pojmů, speciální vzdělávací potřeby atd.) a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (charakteristiky žáků s OMJ, specifika práce s žáky s OMJ, začleňování žáků s OMJ, výuka češtiny jako cizího jazyka atd.). Již v teoretické části je také představen kontext válečného konfliktu na Ukrajině a je reflektována současná situace inkluzivního vzdělávání žáků s OMJ v České republice, vzniklá v jeho důsledku (účast ukrajinských dětí ve výuce, jejich integrace, problémy a bariéry atd.). Empirická část diplomové práce má charakter výzkumu vedeného smíšenou metodou sběru dat. Kvantitativní část sestává z dotazníkového šetření, přičemž výzkumným vzorkem jsou pedagogové volného času. Kvalitativní část sestává z rozhovorů s rodiči ukrajinských dětí, jež se nově vzdělávají v České republice. Cílem celé empirické části diplomové práce je odpovědět na otázku, zdali je skutečností, že pedagogika volného času zůstává svým potenciálem ve...
The submitted thesis, entitled "The Issues of Inclusive Education of Pupils with Different Mother Tongues in the Context of the War Conflict in Ukraine", consists of two main parts - theoretical and empirical (of course, there is also a methodological part). The first mentioned part of the thesis is based on theoretical background to the issue of inclusive education (definition of terms, special educational needs, etc.) and education of pupils with different mother tongue (characteristics of pupils with DMT, specifics of work with pupils with DMT, inclusion of pupils with DMT, teaching Czech as a foreign language, etc.). The theoretical part of the thesis also presents the context of the war conflict in Ukraine and reflects the current situation of inclusive education of pupils with DMT in the Czech Republic as a result of the conflict (participation of Ukrainian children in education, their integration, problems and barriers, etc.). The empirical part of the thesis is a mixed-method research. The quantitative part consists of a questionnaire survey, with the research sample being leisure educators. The qualitative part consists of interviews with parents of Ukrainian children newly educated in the Czech Republic. The empirical part of the thesis seeks to answer the question whether it is a fact...