Search
Now showing items 1-10 of 146
The language of war in "Sir Gawain and the Green knight" and "Beowulf"
Jazyk války v básnických skladbách "Sir Gawain and the Green knight" a "Béowulf"
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Čermák, Jan
Date Issued: 2010
Date of defense: 13. 09. 2010
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Predkladaná práca sa venuje problematike básnickej dikcie v skladbách Beowulf a Sir Gawain and the Green Knight. Vychádzajúc z predpokladu, že obe básnické skladby pochádzajú z príbuznej literárnej tradície aliteračnej ...
It is said that in times of war, the muses are silent. Yet extraordinary poetic voices can be heard from the past if we listen close enough; they tell the tales of glorious victories, woeful defeats, terrible monsters and ...
It is said that in times of war, the muses are silent. Yet extraordinary poetic voices can be heard from the past if we listen close enough; they tell the tales of glorious victories, woeful defeats, terrible monsters and ...
English counterparts of Czech aspectual pairs and groups of verbs
Anglické protějšky českých vidových dvojic a skupin sloves
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Malá, Markéta
Date Issued: 2010
Date of defense: 09. 02. 2010
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Práce se zaměřuje na popis prostředků, kterými angličtina může vyjadřovat způsoby slovesného děje, tzv. Aktionsart, v kontrastu s tím, jak jsou slovotvorně vyjádřeny v češtině. Pojetí Aktionsartu je do značné míry provázáno ...
The notion of aspect is viewed differently in English and in Czech. In Czech, aspect is an obligatory lexical-grammatical category that refers to the wholeness and completion of the action expressed by the verb. Moreover, ...
The notion of aspect is viewed differently in English and in Czech. In Czech, aspect is an obligatory lexical-grammatical category that refers to the wholeness and completion of the action expressed by the verb. Moreover, ...
Errors in the use of articles in Czech advanced learner English
Chyby v užívání členů v pokročilé žákovské angličtině českých studentů
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Gráf, Tomáš
Date Issued: 2019
Date of defense: 05. 09. 2019
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: The thesis analyses errors in the use of articles in advanced learner English and the aim is to determine the type of nominal reference which is the most problematic to L1 Czech speakers. The first part deals with the ...
Bakalářská práce analyzuje chyby v užití členů v pokročilé žákovské angličtině. Jejím cílem je určit, který typ nominální reference působí českým žákům největší problémy. První část práce se zabývá klasifikací členů a typů ...
Bakalářská práce analyzuje chyby v užití členů v pokročilé žákovské angličtině. Jejím cílem je určit, který typ nominální reference působí českým žákům největší problémy. První část práce se zabývá klasifikací členů a typů ...
Phonetic realisation of selected obstruents in Irish English
Fonetická realizace vybraných obstruentů v irské angličtině
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Skarnitzl, Radek
Date Issued: 2018
Date of defense: 19. 06. 2018
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: and key words This thesis aims to map the use of /t/, /θ/ and /ð/ allophones in Irish English in comparison to Standard British English and to present the contemporary tendencies in the use of these allophones in the Irish ...
a klíčová slova Tato práce si klade za cíl zmapovat použití alofonů /t/, /θ/ a /ð/ v irské angličtině v porovnání s původní varietou standardní britské angličtiny a prezentovat současné tendence v používání těchto alofonů ...
a klíčová slova Tato práce si klade za cíl zmapovat použití alofonů /t/, /θ/ a /ð/ v irské angličtině v porovnání s původní varietou standardní britské angličtiny a prezentovat současné tendence v používání těchto alofonů ...
The development of Czech pupils' L2 phonology assessed with a reading task
Vývoj fonologie angličtiny jako cizího jazyka u českých žáků, hodnocený dle úlohy k přečtení
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Cilibrasi, Luca
Date Issued: 2020
Date of defense: 03. 09. 2020
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: This study focuses on the impact of age of onset on pronunciation in Czech children learning English. Two groups of children were subjected to the testing - children exposed to English from nursery, and children exposed ...
Tato studie se zaměřuje na vliv věku, ve kterém se dítě začalo učit druhý jazyk, na výslovnost - konkrétně u českých dětí, které se učí anglicky. Testování se účastnily dvě skupiny dětí - děti, které se začaly učit anglicky ...
Tato studie se zaměřuje na vliv věku, ve kterém se dítě začalo učit druhý jazyk, na výslovnost - konkrétně u českých dětí, které se učí anglicky. Testování se účastnily dvě skupiny dětí - děti, které se začaly učit anglicky ...
The word-formation process of conversion in the language of internet PC games forums and reviews
Konverze jako prostředek tvoření slov v jazyce internetových fór a recenzí s tematikou počítačových her
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Malá, Markéta
Date Issued: 2007
Date of defense: 14. 09. 2007
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Předmětem zkoumání této práce bylo využití slovotvorného procesu konverze v jazyku počítačových her. Konverze je jedním z nejproduktivnějších slovotvorných procesů v anglickém jazyce a můžeme předpokládat, že tento proces ...
The thesis treats grammatical conversion as a word formation process. Conversion is characteristic of the English language and on the basis of the frequency of its usage, in both the formal and the informal registers, it ...
The thesis treats grammatical conversion as a word formation process. Conversion is characteristic of the English language and on the basis of the frequency of its usage, in both the formal and the informal registers, it ...
Impersonal verbs in a diachronic and typological perspective
Neosobní slovesné vazby v diachronně-typologických souvislostech
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Čermák, Jan
Date Issued: 2009
Date of defense: 22. 06. 2009
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Cílem této práce je poskytnout zevrubný typologický popis staroanglických a stredoanglických sloves, která vykazovala schopnost být soucástí neosobních konstrukcí a nastínit jejich historický vývoj až k bodu jejich zániku ...
The aim of this paper is to provide a comprehensive typological description of Old and Middle English verbs attested to have been capable of participating in impersonal constructions and to outline their historical development ...
The aim of this paper is to provide a comprehensive typological description of Old and Middle English verbs attested to have been capable of participating in impersonal constructions and to outline their historical development ...
Lexical devices of British and American English in the language of Czech EFL learners
Lexikální prostředky britské a americké angličtiny v jazyce českých studentů angličtiny
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Vašků, Kateřina
Date Issued: 2021
Date of defense: 07. 09. 2021
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Cílem této práce je poskytnout nové informace ohledně lexikální nářeční variace u studentů angličtiny jako cizího jazyka. Teoretická část je zaměřena na popis lexikální nářeční variace spolu s výzkumem "jazykové moci" u ...
The thesis aims to provide new information on lexical dialectal variation amongst EFL students. The theoretical part focuses on the description of lexical dialectal variation alongside with the scrutiny of British and ...
The thesis aims to provide new information on lexical dialectal variation amongst EFL students. The theoretical part focuses on the description of lexical dialectal variation alongside with the scrutiny of British and ...
Use of discourse markers in the speech of advanced learners of English before and after a study stay in an English-speaking country
Užití diskurzních částic v řeči pokročilých studentů angličtiny před a po studijním pobytu v anglicky mluvící zemi
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Gráf, Tomáš
Date Issued: 2021
Date of defense: 07. 09. 2021
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Cílem této bakalářské práce je zjistit, jestli se frekvence diskurzních částic v mluveném projevu pokročilých žáků anglického jazyka změní po studijním pobytu v zahraničí. Praktická část analyzuje transkripci rozhovorů ...
The aim of this thesis is to determine whether study abroad has an effect on the frequency of discourse markers in speech of advanced learners of English. The data used for the analysis are interviews with ten advanced ...
The aim of this thesis is to determine whether study abroad has an effect on the frequency of discourse markers in speech of advanced learners of English. The data used for the analysis are interviews with ten advanced ...
English translation counterparts of the Czech construction "mít + participle"
Anglické překladové protějšky české konstrukce "mít + příčestí"
bachelor thesis (DEFENDED)
Advisor: Brůhová, Gabriela
Date Issued: 2021
Date of defense: 24. 06. 2021
Faculty / Institute: Filozofická fakulta / Faculty of Arts
Abstract: Bakalářská práce se zabývá českou konstrukcí "mít" + -n/-t příčestí (např. "mít uvařeno/zakázáno"), jejími typy a jejich anglickými překladovými ekvivalenty. Angličtina nabízí více možných překladových protějšků, které se ...
The BA thesis focuses on the Czech "mít" + -n/-t participle construction (e. g. "mít uvařeno/zakázáno"), its uses, and their English translation counterparts. English offers more than one equivalent for the Czech construction. ...
The BA thesis focuses on the Czech "mít" + -n/-t participle construction (e. g. "mít uvařeno/zakázáno"), its uses, and their English translation counterparts. English offers more than one equivalent for the Czech construction. ...