Zobrazit minimální záznam

Teaching writing among novice teachers of Czech language and literature at the
dc.contributor.advisorŠormová, Kateřina
dc.creatorStehlíková, Sára
dc.date.accessioned2024-07-26T06:25:52Z
dc.date.available2024-07-26T06:25:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192348
dc.description.abstract(in English): This thesis examines the teaching of writing among novice Czech language and literature teachers at the secondary level of primary schools. Its aim is to theoretically present the didactics of teaching writing, writing instruction and evaluation, and the issues faced by novice teachers. Additionally, it conducts a case study of four novice teachers and analyzes their approaches to teaching writing, including giving instructions and evaluation methods. The work comprises of both theoretical and empirical sections, with the empirical part qualitatively describing, analyzing and critically evaluating specific examples of novice teachers. The empirical part draws from semi-structured interviews and questionnaire surveys. It is evident that novice teachers at the secondary level differ in their knowledge and teaching abilities regarding writing, likely stemming from divergent beliefs about the importance of teaching writing at this level. Therefore, through its findings, this work can offer valuable insights into the current state of teaching writing among selected novice teachers at the secondary level of elementary schools and serves as a guiding framework for further research in this field.en_US
dc.description.abstract(česky) Tato diplomová práce zkoumá výuku psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol. Jejím cílem je v teoretické rovině představit didaktiku komunikačně slohové výchovy, výuku psaní a problematiku začínajících učitelů, dále provést případovou studii 4 začínajících učitelů a analyzovat jejich způsoby výuky psaní včetně zadávání a hodnocení (nejenom) písemných prací. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, tak z části empirické, jež na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí konkrétní příklady začínajících učitelů. Empirická část čerpá z polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. Ukazuje se, že se začínající učitelé na 2. stupni liší ve znalostech, schopnostech výuky psaní, což pravděpodobně pramení z rozdílných přesvědčení o důležitosti komunikačně slohové výchovy na 2. stupni základních škol. Svými výstupy může tedy tato práce poskytnout cenný náhled do aktuálního stavu výuky psaní u vybraných začínajících učitelů na 2. stupni základních škol a být vodítkem pro další výzkum v této oblasti.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectwriting|didactics|Czech|L1|novice teacheren_US
dc.subjectpsaní|didaktika|čeština|mateřský jazyk|začínající učitelcs_CZ
dc.titleVýuka psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-17
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId258687
dc.title.translatedTeaching writing among novice teachers of Czech language and literature at theen_US
dc.contributor.refereeSaicová Římalová, Lucie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro SŠ - Učitelství francouzského jazyka a literatury SŠcs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools - Teacher Education of French Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro SŠ - Učitelství francouzského jazyka a literatury SŠcs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools - Teacher Education of French Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Tato diplomová práce zkoumá výuku psaní u začínajících učitelů českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol. Jejím cílem je v teoretické rovině představit didaktiku komunikačně slohové výchovy, výuku psaní a problematiku začínajících učitelů, dále provést případovou studii 4 začínajících učitelů a analyzovat jejich způsoby výuky psaní včetně zadávání a hodnocení (nejenom) písemných prací. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, tak z části empirické, jež na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí konkrétní příklady začínajících učitelů. Empirická část čerpá z polostrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. Ukazuje se, že se začínající učitelé na 2. stupni liší ve znalostech, schopnostech výuky psaní, což pravděpodobně pramení z rozdílných přesvědčení o důležitosti komunikačně slohové výchovy na 2. stupni základních škol. Svými výstupy může tedy tato práce poskytnout cenný náhled do aktuálního stavu výuky psaní u vybraných začínajících učitelů na 2. stupni základních škol a být vodítkem pro další výzkum v této oblasti.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): This thesis examines the teaching of writing among novice Czech language and literature teachers at the secondary level of primary schools. Its aim is to theoretically present the didactics of teaching writing, writing instruction and evaluation, and the issues faced by novice teachers. Additionally, it conducts a case study of four novice teachers and analyzes their approaches to teaching writing, including giving instructions and evaluation methods. The work comprises of both theoretical and empirical sections, with the empirical part qualitatively describing, analyzing and critically evaluating specific examples of novice teachers. The empirical part draws from semi-structured interviews and questionnaire surveys. It is evident that novice teachers at the secondary level differ in their knowledge and teaching abilities regarding writing, likely stemming from divergent beliefs about the importance of teaching writing at this level. Therefore, through its findings, this work can offer valuable insights into the current state of teaching writing among selected novice teachers at the secondary level of elementary schools and serves as a guiding framework for further research in this field.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV