Zobrazit minimální záznam

The Use of Mediation in Teaching Culture in Czech as a Second Language
dc.contributor.advisorPřevrátilová, Silvie
dc.creatorPopperová, Nikola
dc.date.accessioned2024-07-26T06:25:27Z
dc.date.available2024-07-26T06:25:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192346
dc.description.abstractThis master's thesis The Use of Mediation in Teaching Culture in Czech as a Second Language concerns mediation as another method in language teaching, which can propagate information about Czech culture, or culture in general. The theoretical part addresses four different types of mediation and then describes individual mediation activities and strategies. Next, it offers basic literature from both Czech and international sources, dealing with the topic of mediation in teaching. Finally, it suggests Czech equivalents of English terminology regarding mediation. The second theoretical part concerns Czech culture, its definition, and also a foreign view of teaching cultural information. It also briefly describes different types of Czech culture and pre- existing materials for teaching culture in lessons on Czech as a second language. The practical part offers drafts of several mediation activities conveying culture, which were tested in the classes of level A2. All activities are described in terms of their progress, classified according to specific mediation descriptors, and links with the topic of culture are made clear. Activities are also evaluated by students and the teacher in connection with their possible modifications.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce Využití mediace při zprostředkování reálií ve výuce češtiny jako druhého jazyka se zabývá mediací, jako dalším způsobem metody ve výuce jazyků společně s propojením nejen českých reálií. V teoretické části se věnuje rozdělení mediace na čtyři hlavní typy a poté již popisuje jednotlivé mediační aktivity i strategie. Také nabízí základní literaturu zabývající se mediací ze zahraničního i českého prostředí. Na konci navrhuje české překlady k anglickým pojmům spojeným s mediací. Druhá část teoretické práce se věnuje českým reáliím, vymezení pojmu, nabízí i zahraniční pohled na reálie ve výuce. Stručně popisuje i rozdělení českých reálií a již vzniklé materiály pro výuku reálií v hodinách češtiny jako druhého jazyka. Praktická část nabízí návrhy několika mediačních aktivit zprostředkujících reálie, které byly otestovány v hodinách úrovně A2. Všechny aktivity jsou poté popsány z hlediska jejich průběhu, jsou zařazeny ke konkrétním mediačním deskriptorům a je poukázáno na propojení s tématem reálií. Aktivity jsou také zhodnoceny jak studenty, tak i vyučující a jsou připojeny jejich případné úpravy.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmediation|Czech as a second language|plurilingualism|cultureen_US
dc.subjectčeština jako druhý jazyk|mediace|reálie|vícejazyčnostcs_CZ
dc.titleVyužití mediace při zprostředkování reálií ve výuce češtiny jako druhého jazykacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-17
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId264149
dc.title.translatedThe Use of Mediation in Teaching Culture in Czech as a Second Languageen_US
dc.contributor.refereeBoccou Kestřánková, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Využití mediace při zprostředkování reálií ve výuce češtiny jako druhého jazyka se zabývá mediací, jako dalším způsobem metody ve výuce jazyků společně s propojením nejen českých reálií. V teoretické části se věnuje rozdělení mediace na čtyři hlavní typy a poté již popisuje jednotlivé mediační aktivity i strategie. Také nabízí základní literaturu zabývající se mediací ze zahraničního i českého prostředí. Na konci navrhuje české překlady k anglickým pojmům spojeným s mediací. Druhá část teoretické práce se věnuje českým reáliím, vymezení pojmu, nabízí i zahraniční pohled na reálie ve výuce. Stručně popisuje i rozdělení českých reálií a již vzniklé materiály pro výuku reálií v hodinách češtiny jako druhého jazyka. Praktická část nabízí návrhy několika mediačních aktivit zprostředkujících reálie, které byly otestovány v hodinách úrovně A2. Všechny aktivity jsou poté popsány z hlediska jejich průběhu, jsou zařazeny ke konkrétním mediačním deskriptorům a je poukázáno na propojení s tématem reálií. Aktivity jsou také zhodnoceny jak studenty, tak i vyučující a jsou připojeny jejich případné úpravy.cs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis The Use of Mediation in Teaching Culture in Czech as a Second Language concerns mediation as another method in language teaching, which can propagate information about Czech culture, or culture in general. The theoretical part addresses four different types of mediation and then describes individual mediation activities and strategies. Next, it offers basic literature from both Czech and international sources, dealing with the topic of mediation in teaching. Finally, it suggests Czech equivalents of English terminology regarding mediation. The second theoretical part concerns Czech culture, its definition, and also a foreign view of teaching cultural information. It also briefly describes different types of Czech culture and pre- existing materials for teaching culture in lessons on Czech as a second language. The practical part offers drafts of several mediation activities conveying culture, which were tested in the classes of level A2. All activities are described in terms of their progress, classified according to specific mediation descriptors, and links with the topic of culture are made clear. Activities are also evaluated by students and the teacher in connection with their possible modifications.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV