Neuropsychologická baterie pro děti, test - retest reliabilita
Neuropsychological test battery for children, test - retest reliability
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192281Identifiers
Study Information System: 260631
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Consultant
Maulisová, Alice
Referee
Veverová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
test-retest reliabilita|paměťové testy|dětská neuropsychologieKeywords (English)
test-retest reliability|memory tests|child neuropsychologyDětská neuropsychologická diagnostika v naší republice se potýká s nedostatkem kvalitních testových metod paměti, které by byly standardizované, obsahovaly normy pro naší populaci a dokázaly podrobněji zkoumat mnestické funkce dětí a mladistvých (což představuje poměrně širokou věkovou kohortu). U dostupných testů se setkáváme s těmito problémy: některé testy jsou převzaté testy pro dospělé, neberou však ohled na specifika dětského vývoje, naopak testy vyvinuté pro dětskou populaci testují jen část paměti. Cílem této studie bylo zhodnocení test-retestové reliability paměťových testů z nově vznikající Neuropsychologické baterie pro děti (NB-D). Neuropsychologická testová baterie pro děti má za cíl stát se kvalitním nástrojem k posouzení, nejen mnestických funkcí u dětí a mladistvých, ale i dalších kognitivních funkcí. Probandům ve věku 6-19 let (n = 44, 56,8 % žen) byly administrovány vybrané paměťové subtesty z NB-D (Verbální paměť a učení (okamžité a oddálené vybavení), Neverbální paměť (okamžité a oddálené vybavení), Paměť na příběhy (okamžité a oddálené vybavení), Pracovní paměť a Vybavení s nápovědou). Data byla zpracována prostřednictvím korelační analýzy, využit byl Pearsonův a Spearmanův korelační koeficient. K interpretaci výsledků bylo dále použito Cohenovo d a hodnota vnitrotřídní...
Pediatric neuropsychological diagnostics in our country struggles with a lack of high-quality memory test methods that are standardized, contain norms for our population, and are able to examine mnestic functions of children and adolescents (which represents a relatively wide age cohort) in more detail. Some of these problems are encountered with the available tests: some tests are adopted tests for adults, but do not take into account the specificities of child development, while tests developed for the child population test only part of memory. The aim of this work was to evaluate the test-retest reliability of memory tests from the recently emerging Neuropsychological Battery for Children (NB-D). The Neuropsychological Test Battery for Children aims to become a quality tool for assessing, not only, mnemonic function in children and adolescents. Probands aged 6-19 years (n = 44, 56.8% females) were administered selected memory subtests from the NB-D (Verbal Memory and Learning immediate and delayed recall, Nonverbal Memory immediate and delayed recall, Story Memory immediate and delayed recall, Working Memory, and Cued recall. The data were processed by correlation analysis, Pearson and Spearman correlation coefficients were used. Cohen's d and the intra-class correlation value were also used to...