Zobrazit minimální záznam

Aesthetic Implications of Wittgenstein's Reflections on Rule-Following Paradox
dc.contributor.advisorKubalík, Štěpán
dc.creatorVašina, Marek
dc.date.accessioned2024-07-23T06:30:01Z
dc.date.available2024-07-23T06:30:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192270
dc.description.abstractTato bakalářská práce si klade za cíl rekonstruovat Wittgensteinovy úvahy týkající se problému řízení se pravidlem (ústící v tzv. "paradox řízení se pravidlem" v podobě nekonečného regresu na sebe odkazujících pravidel) a vyvodit estetické implikace těchto úvah. Východiskem bude jednak známá interpretace relevantních pasáží Wittgensteinových Filosofických zkoumání Saula Kripkeho (Wittgenstein o pravidlech a soukromém jazyku) a dále také studie britského filozofa Davida Bella Umění soudu. Bell se ve svém pojednání snaží prokázat myšlenkovou souvislost mezi Wittgensteinovými úvahami o řízení se pravidlem a důvody, kvůli nimž Kant v Kritice čistého rozumu představil soudnost jako zvláštní mohutnost lidské mysli, která je zodpovědná za uplatňování pojmů ve zkušenosti. V pasážích Kritiky čistého rozumu, předcházejících představení soudnosti, naráží Kant na shodný paradox, jaký u Wittgensteina identifikoval Kripke. Bell sám jisté estetické implikace paradoxu naznačuje. Práce bude sledovat naznačený směr a pokusí se jej dále rozvinout.en_US
dc.description.abstractThe aim of this bachelor thesis is to reconstruct Wittgenstein's reflections on the problem of rule-following (resulting in the so-called "rule-following paradox" in the form of an infinite regress of self-referring rules) and to draw aesthetic implications of these reflections. The starting point will be both the well-known interpretation of relevant passages in Wittgenstein's Philosophical Investigations by Saul Kripke (Wittgenstein on Rules and Private Language) and the British philosopher David Bell's study The Art of Judgment. In his treatise, Bell attempts to demonstrate a connection in thought between Wittgenstein's reflections on rule-following and the reasons why Kant, in the Critique of Pure Reason, introduced judgment as a special power of the human mind responsible for the application of concepts to experience. In the passages of the Critique of Pure Reason that precede the introduction of judgment, Kant encounters the same paradox that Kripke identified in Wittgenstein. Bell himself suggests certain aesthetic implications of the paradox. The thesis will follow the suggested line and attempt to develop it further.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectWittgenstein|rule-following|private language|paradox|regress|Kant|judgement|schematism|aesthetic experienceen_US
dc.subjectWittgenstein|řízení se pravidlem|soukromý jazyk|paradox|regres|Kant|pravidlem řízená spontaneita|soudnost|schematismus|estetická zkušenostcs_CZ
dc.titleEstetické implikace Wittgensteinových úvah o řízení se pravidlemcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-18
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId255699
dc.title.translatedAesthetic Implications of Wittgenstein's Reflections on Rule-Following Paradoxen_US
dc.contributor.refereeDadejík, Ondřej
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programAestheticsen_US
thesis.degree.programEstetikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csEstetikacs_CZ
uk.degree-program.enAestheticsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csThe aim of this bachelor thesis is to reconstruct Wittgenstein's reflections on the problem of rule-following (resulting in the so-called "rule-following paradox" in the form of an infinite regress of self-referring rules) and to draw aesthetic implications of these reflections. The starting point will be both the well-known interpretation of relevant passages in Wittgenstein's Philosophical Investigations by Saul Kripke (Wittgenstein on Rules and Private Language) and the British philosopher David Bell's study The Art of Judgment. In his treatise, Bell attempts to demonstrate a connection in thought between Wittgenstein's reflections on rule-following and the reasons why Kant, in the Critique of Pure Reason, introduced judgment as a special power of the human mind responsible for the application of concepts to experience. In the passages of the Critique of Pure Reason that precede the introduction of judgment, Kant encounters the same paradox that Kripke identified in Wittgenstein. Bell himself suggests certain aesthetic implications of the paradox. The thesis will follow the suggested line and attempt to develop it further.cs_CZ
uk.abstract.enTato bakalářská práce si klade za cíl rekonstruovat Wittgensteinovy úvahy týkající se problému řízení se pravidlem (ústící v tzv. "paradox řízení se pravidlem" v podobě nekonečného regresu na sebe odkazujících pravidel) a vyvodit estetické implikace těchto úvah. Východiskem bude jednak známá interpretace relevantních pasáží Wittgensteinových Filosofických zkoumání Saula Kripkeho (Wittgenstein o pravidlech a soukromém jazyku) a dále také studie britského filozofa Davida Bella Umění soudu. Bell se ve svém pojednání snaží prokázat myšlenkovou souvislost mezi Wittgensteinovými úvahami o řízení se pravidlem a důvody, kvůli nimž Kant v Kritice čistého rozumu představil soudnost jako zvláštní mohutnost lidské mysli, která je zodpovědná za uplatňování pojmů ve zkušenosti. V pasážích Kritiky čistého rozumu, předcházejících představení soudnosti, naráží Kant na shodný paradox, jaký u Wittgensteina identifikoval Kripke. Bell sám jisté estetické implikace paradoxu naznačuje. Práce bude sledovat naznačený směr a pokusí se jej dále rozvinout.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV