Zobrazit minimální záznam

Intertextuality in Ricardo Piglia's novel Artificial respiration
dc.contributor.advisorSánchez Fernández, Juan Antonio
dc.creatorTesařová, Dominika
dc.date.accessioned2024-07-23T06:24:15Z
dc.date.available2024-07-23T06:24:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192240
dc.description.abstractThe bachelor's thesis focuses on the literary phenomenon of intertextuality in the work Artificial Respiration by Argentine writer Ricardo Piglia. The first part of the thesis discusses the definition and outline of the concept and theory of intertextuality. The concept is understood in the thesis through different theories of intertextuality and proves the inherent impossibility of a precise definition. The thesis relies primarily on the theory of Gérard Genette, whose concept of transtextuality is used to interpret the novel. Furthermore, the thesis introduces intertextual tendencies in the wider work of the author himself. In the second part, the thesis focuses on identifying selected intertextual motifs in the novel Artificial Respiration. The focus will be on Jorge Luis Borges and Franz Kafka and their influence on the Artificial Respiration. The aim of the bachelor thesis is to show the wide range of uses of intertextuality. In particular, the exploration of history, the past or contemporary events through intertextuality, which functions in the work as a tool that enables the interpretation of the given themes. The second angle of examination is the use of intertextuality to articulate and manifest the author's own literary canon through the use of intertextuality.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce pojednává o literárním fenoménu intertextuality v díle Umělé dýchání argentinského spisovatele Ricarda Pigliy. V první části se zabývá vymezením a nastíněním pojmu a teorie intertextuality. Pojem je v práci uchopen skrze různé teorie intertextuality a dokazuje vlastní nemožnost přesné definice. Práce úžeji vychází především z teorie Gérarda Genetta, jehož koncept transtextovosti využíváme k interpretaci románu. Dále se věnuje představení intertextuálních tendencí v širším díle samotného autora. V druhé části se práce zaměřuje na identifikování vybraných intertextuálních prvků v románu Umělé dýchání. Jednat se bude především o Jorgeho Luise Borgese a Franze Kafku a jejich vliv na dílo Umělé dýchání. Cílem je upozornit na široké spektrum využití intertextuality. Je poukázáno na zkoumání historie, minulosti či současných událostí skrze intertextualitu, která v díle funguje jako nástroj umožňující interpretaci daných témat. Druhým úhlem zkoumání je využití intertextuality k vyslovení a manifestaci vlastního literárního kánonu, který autor pomocí intertextuality skládá.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectIntertextuality|Ricardo Piglia|Franz Kafka|Jorge Luis Borges|novel|Argentinian literature|Artificial Respirationen_US
dc.subjectIntertextualita|Ricardo Piglia|Umělé dýchání|Franz Kafka|Jorge Luis Borges|román|argentinská literaturacs_CZ
dc.titleIntertextualita v románu Ricarda Pigliy Umělé dýchánícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-17
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId258526
dc.title.translatedIntertextuality in Ricardo Piglia's novel Artificial respirationen_US
dc.contributor.refereeMarešová, Jaroslava
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanian Studiesen_US
thesis.degree.programHispanian Studiesen_US
thesis.degree.programHispanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enHispanian Studiesen_US
uk.degree-program.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-program.enHispanian Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce pojednává o literárním fenoménu intertextuality v díle Umělé dýchání argentinského spisovatele Ricarda Pigliy. V první části se zabývá vymezením a nastíněním pojmu a teorie intertextuality. Pojem je v práci uchopen skrze různé teorie intertextuality a dokazuje vlastní nemožnost přesné definice. Práce úžeji vychází především z teorie Gérarda Genetta, jehož koncept transtextovosti využíváme k interpretaci románu. Dále se věnuje představení intertextuálních tendencí v širším díle samotného autora. V druhé části se práce zaměřuje na identifikování vybraných intertextuálních prvků v románu Umělé dýchání. Jednat se bude především o Jorgeho Luise Borgese a Franze Kafku a jejich vliv na dílo Umělé dýchání. Cílem je upozornit na široké spektrum využití intertextuality. Je poukázáno na zkoumání historie, minulosti či současných událostí skrze intertextualitu, která v díle funguje jako nástroj umožňující interpretaci daných témat. Druhým úhlem zkoumání je využití intertextuality k vyslovení a manifestaci vlastního literárního kánonu, který autor pomocí intertextuality skládá.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis focuses on the literary phenomenon of intertextuality in the work Artificial Respiration by Argentine writer Ricardo Piglia. The first part of the thesis discusses the definition and outline of the concept and theory of intertextuality. The concept is understood in the thesis through different theories of intertextuality and proves the inherent impossibility of a precise definition. The thesis relies primarily on the theory of Gérard Genette, whose concept of transtextuality is used to interpret the novel. Furthermore, the thesis introduces intertextual tendencies in the wider work of the author himself. In the second part, the thesis focuses on identifying selected intertextual motifs in the novel Artificial Respiration. The focus will be on Jorge Luis Borges and Franz Kafka and their influence on the Artificial Respiration. The aim of the bachelor thesis is to show the wide range of uses of intertextuality. In particular, the exploration of history, the past or contemporary events through intertextuality, which functions in the work as a tool that enables the interpretation of the given themes. The second angle of examination is the use of intertextuality to articulate and manifest the author's own literary canon through the use of intertextuality.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV