Analýza product placementu v českých filmech z let 2010, 2013, 2016, 2019 a 2022
Analysis of product placement in Czech films from 2010, 2013, 2016, 2019 and 2022
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191913Identifikátory
SIS: 263308
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štoll, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
product placement, český film, český filmový průmysl, filmový rozpočet, koronavirová pandemie, kvantitativní obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
product placement, Czech film, Czech film industry, film budget, coronavirus pandemic, quantitative content analysisTato diplomová práce měla za cíl potvrdit domněnku, že s příchodem streamovacích služeb budou čeští filmoví tvůrci nuceni častěji sáhnout po product placementu, aby zvýšili své rozpočty poté, co mnoho diváků bude chodit méně častěji do kina. Bylo předpokládáno, že produkty budou ve filmech ukázány ve spojitosti s hlavní postavou, která předmět bude aktivně využívat po dlouhou dobu. Definované období pro výzkum bylo mezi léty 2010 až 2022, aby bylo možno zkoumat efekt uzákonění umístění produktu v českém právu a také aby byl zkoumán vliv koronavirové pandemie na filmový průmysl. Dané časové rozpětí bylo rozděleno na pět vždy tři roky po sobě jdoucích období. Vzhledem k množství filmů plánovaného k analýze, byla použita metoda kvantitativní obsahové analýzy. Značná část hypotéz se nepotvrdila. Potvrdily se pouze předpoklady, že bude patrný nárůst v četnosti product placementu, nárůst v četnosti unikátních značek, nárůst v procentuálním poměru dominantního záběru vůči zbylým záběrům a vyšší četnost unikátních značek u filmů s nižšími rozpočty. Mezi hlavní příčiny nepotvrzení hypotéz patří malý výzkumný vzorek, porovnávání více období najednou, situace v českém právu a také celosvětová pandemie koronaviru.
The aim of this thesis was to confirm the assumption that with the advent of streaming services, Czech filmmakers will be forced to use product placement more often to increase their budgets after many viewers will go to the cinema less often. It was assumed that the products would be shown in the films in connection with the main character, who would actively use the item for a long time. The defined period for the research was between 2010 to 2022 in order to examine the effect of the enactment of product placement in Czech law and also to examine the impact of the coronavirus pandemic on the film industry. The given time span was divided into five consecutive periods each three-years apart. Due to the number of films planned for analysis, the method of quantitative content analysis was used. A significant number of hypotheses have not been confirmed. Only the assumptions that there will be a noticeable increase in the frequency of product placement, an increase in the frequency of unique brands, an increase in the percentage ratio of dominant shot to the remaining shots, and a higher frequency of unique brands in films with lower budgets have been confirmed. The main reasons for the non-confirmation of hypotheses include a small research sample, comparing several periods at once, the situation...