Zobrazit minimální záznam

Factors influencing the educational aspirations of primary school students
dc.contributor.advisorSoukup, Petr
dc.creatorHusovská, Christiana
dc.date.accessioned2024-07-15T06:25:12Z
dc.date.available2024-07-15T06:25:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191801
dc.description.abstractThe thesis addresses the topic of educational aspirations, which is perceived as one of the important issues in the field of educational inequalities. Specifically, the thesis focuses on the factors influencing the educational aspirations of fifteen-year-old students from elementary schools in the Czech Republic and how these factors have evolved from the year 2003 to 2022. The theoretical part of the thesis describes the key concepts related to educational aspirations and also introduces social stratification models, which partially underpin the study of such aspirations. The thesis also presents the results of previous studies on educational aspirations, particularly from the Czech context, which were subsequently utilized in the practical part. This section of the thesis is dedicated to the analysis of data from the international PISA survey, specifically its editions spanning from the year 2003 to 2022. The analysis focuses on identifying significant factors influencing educational aspirations and their development over the observed period. The most important factors influencing educational aspirations were found to be gender, mathematical abilities, parental education, as well as socioeconomic index, and cultural capital of the family. The evolution of these factors over time appears to be...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje tématu vzdělanostních aspirací, které se jeví jako jedno z důležitých témat z oblasti nerovností ve vzdělávání. Konkrétně se v práci zaměřuji na to, jaké faktory ovlivňují vzdělanostní aspirace patnáctiletých žáků základních škol v České republice a jak se tyto faktory vyvíjely napříč lety 2003 až 2022. V teoretické části práce jsou popsány klíčové pojmy z oblasti vzdělanostních aspirací, a zároveň jsou zde představeny i sociálně stratifikační modely, z nichž studium tohoto typu aspirací částečně vychází. V práci byly rovněž představeny výsledky již proběhlých studií vzdělanostních aspirací, zejména z českého prostředí, které byly následně využity v praktické části. Tuto část práce jsem věnovala analýze dat z mezinárodního šetření PISA, konkrétně jejím ročníkům napříč lety 2003 až 2022. Analýza je zaměřena na identifikaci signifikantních faktorů ovlivňujících vzdělanostní aspirace a jejich vývoj napříč sledovaným obdobím. Nejdůležitějšími faktory, které ovlivňují vzdělanostní aspirace, se ukázaly být pohlaví, matematické schopnosti, vzdělání obou rodičů a zároveň socioekonomický index a kulturní kapitál rodiny. Vývoj faktorů v čase se ukazuje být převážně stabilní, předpokládané oslabování vlivu sociálního původu na vzdělanostní aspirace se napříč sledovanými lety...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectEducational aspirationsen_US
dc.subjecteducational inequalitiesen_US
dc.subjectsocioeconomic statusen_US
dc.subjectsocial originen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectVzdělanostní aspiracecs_CZ
dc.subjectnerovnosti ve vzdělávánícs_CZ
dc.subjectsocioekonomický statuscs_CZ
dc.subjectsociální původcs_CZ
dc.subjectvzdělánícs_CZ
dc.titleFaktory ovlivňující vzdělanostní aspirace žáků základních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-24
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId261629
dc.title.translatedFactors influencing the educational aspirations of primary school studentsen_US
dc.contributor.refereeWirthová, Jitka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology with specialisation in Applied Research and Its Methodologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology with specialisation in Applied Research and Its Methodologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje tématu vzdělanostních aspirací, které se jeví jako jedno z důležitých témat z oblasti nerovností ve vzdělávání. Konkrétně se v práci zaměřuji na to, jaké faktory ovlivňují vzdělanostní aspirace patnáctiletých žáků základních škol v České republice a jak se tyto faktory vyvíjely napříč lety 2003 až 2022. V teoretické části práce jsou popsány klíčové pojmy z oblasti vzdělanostních aspirací, a zároveň jsou zde představeny i sociálně stratifikační modely, z nichž studium tohoto typu aspirací částečně vychází. V práci byly rovněž představeny výsledky již proběhlých studií vzdělanostních aspirací, zejména z českého prostředí, které byly následně využity v praktické části. Tuto část práce jsem věnovala analýze dat z mezinárodního šetření PISA, konkrétně jejím ročníkům napříč lety 2003 až 2022. Analýza je zaměřena na identifikaci signifikantních faktorů ovlivňujících vzdělanostní aspirace a jejich vývoj napříč sledovaným obdobím. Nejdůležitějšími faktory, které ovlivňují vzdělanostní aspirace, se ukázaly být pohlaví, matematické schopnosti, vzdělání obou rodičů a zároveň socioekonomický index a kulturní kapitál rodiny. Vývoj faktorů v čase se ukazuje být převážně stabilní, předpokládané oslabování vlivu sociálního původu na vzdělanostní aspirace se napříč sledovanými lety...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis addresses the topic of educational aspirations, which is perceived as one of the important issues in the field of educational inequalities. Specifically, the thesis focuses on the factors influencing the educational aspirations of fifteen-year-old students from elementary schools in the Czech Republic and how these factors have evolved from the year 2003 to 2022. The theoretical part of the thesis describes the key concepts related to educational aspirations and also introduces social stratification models, which partially underpin the study of such aspirations. The thesis also presents the results of previous studies on educational aspirations, particularly from the Czech context, which were subsequently utilized in the practical part. This section of the thesis is dedicated to the analysis of data from the international PISA survey, specifically its editions spanning from the year 2003 to 2022. The analysis focuses on identifying significant factors influencing educational aspirations and their development over the observed period. The most important factors influencing educational aspirations were found to be gender, mathematical abilities, parental education, as well as socioeconomic index, and cultural capital of the family. The evolution of these factors over time appears to be...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV