Zobrazit minimální záznam

The Problem of Atonality in Scruton's Conception of Musical Experience
dc.contributor.advisorDykast, Roman
dc.creatorHurník, Štěpán
dc.date.accessioned2024-07-12T06:42:59Z
dc.date.available2024-07-12T06:42:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191727
dc.description.abstractThe thesis deals with the issue of tonality and atonality in Scruton's conception of musical experience. It explores how Scruton views the concepts of tonality and atonality and how his conception of musical experience and musical understanding is reflected in his evaluation of tonal and atonal music. The aim of this thesis is to show that Scruton's theory of musical experience, which serves to explain the listener's understanding of tonal music, can also be used both to investigate musical understanding of atonal works and to defend the peculiar position of atonality in musical history. The means to accomplish this goal is through a critical analysis of Scruton's defence of tonality and critique of atonality, then an exploration of his view of music history, and finally a detailed discussion of his theory of musical experience. The thesis is divided into three main thematic areas. The first area provides a basic introduction to the historical context of the work, briefly discussing the concepts of tonality and atonality, the developmental tendencies of classical music in the first half of the twentieth century, and Scruton's assessment of tonal and atonal music. The second area focuses on an account of Scruton's conception of musical experience, an interpretation of his philosophy of tonality,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou tonality a atonality ve Scrutonově koncepci hudební zkušenosti. Jejím předmětem je výzkum toho, jak Scruton pohlíží na pojmy tonality atonality a jak se jeho pojetí hudební zkušenosti a hudebního porozumění promítá do jeho hodnocení tonální a atonální hudby. Cílem práce je ukázat, že Scrutonovu teorii hudební zkušenosti, která slouží k vysvětlení posluchačova porozumění tonální hudbě, lze rovněž využít jednak k výzkumu hudebního porozumění atonálním dílům, jednak k obhajobě svébytné pozice atonality v hudebních dějinách. Prostředkem k naplnění tohoto cíle je kritická analýza Scrutonovy obhajoby tonality a kritiky atonality, dále výzkum jeho pohledu na hudební dějiny, a nakonec podrobný výklad jeho teorie hudební zkušenosti. Práce je rozdělena do třech hlavních tematických oblastí. První oblast představuje základní uvedení do historického kontextu práce, v němž je stručně pojednáno o pojmech tonality a atonality, vývojových tendencích artificiální hudby první poloviny dvacátého století a Scrutonově hodnocení tonální a atonální hudby. Druhá oblast se zaměřuje na popis Scrutonovy koncepce hudební zkušenosti, na výklad jeho filosofie tonality a v neposlední řadě na jeho kritiku atonality. Důležitou roli zde kromě Scrutonova vlastního pojetí hudebního porozumění...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectatonality|aesthetic interest|aesthetic experience|expression|metaphor|musical experience|musical listening|musical understanding|tonalityen_US
dc.subjectatonalita|estetická zkušenost|estetický zájem|exprese|hudební porozumění|hudební poslech|hudební zkušenost|metafora|tonalitacs_CZ
dc.titleProblém atonality ve Scrutonově koncepci hudební zkušenostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-20
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId254231
dc.title.translatedThe Problem of Atonality in Scruton's Conception of Musical Experienceen_US
dc.contributor.refereeKopčáková, Slávka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programAestheticsen_US
thesis.degree.programEstetikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csEstetikacs_CZ
uk.degree-program.enAestheticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou tonality a atonality ve Scrutonově koncepci hudební zkušenosti. Jejím předmětem je výzkum toho, jak Scruton pohlíží na pojmy tonality atonality a jak se jeho pojetí hudební zkušenosti a hudebního porozumění promítá do jeho hodnocení tonální a atonální hudby. Cílem práce je ukázat, že Scrutonovu teorii hudební zkušenosti, která slouží k vysvětlení posluchačova porozumění tonální hudbě, lze rovněž využít jednak k výzkumu hudebního porozumění atonálním dílům, jednak k obhajobě svébytné pozice atonality v hudebních dějinách. Prostředkem k naplnění tohoto cíle je kritická analýza Scrutonovy obhajoby tonality a kritiky atonality, dále výzkum jeho pohledu na hudební dějiny, a nakonec podrobný výklad jeho teorie hudební zkušenosti. Práce je rozdělena do třech hlavních tematických oblastí. První oblast představuje základní uvedení do historického kontextu práce, v němž je stručně pojednáno o pojmech tonality a atonality, vývojových tendencích artificiální hudby první poloviny dvacátého století a Scrutonově hodnocení tonální a atonální hudby. Druhá oblast se zaměřuje na popis Scrutonovy koncepce hudební zkušenosti, na výklad jeho filosofie tonality a v neposlední řadě na jeho kritiku atonality. Důležitou roli zde kromě Scrutonova vlastního pojetí hudebního porozumění...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the issue of tonality and atonality in Scruton's conception of musical experience. It explores how Scruton views the concepts of tonality and atonality and how his conception of musical experience and musical understanding is reflected in his evaluation of tonal and atonal music. The aim of this thesis is to show that Scruton's theory of musical experience, which serves to explain the listener's understanding of tonal music, can also be used both to investigate musical understanding of atonal works and to defend the peculiar position of atonality in musical history. The means to accomplish this goal is through a critical analysis of Scruton's defence of tonality and critique of atonality, then an exploration of his view of music history, and finally a detailed discussion of his theory of musical experience. The thesis is divided into three main thematic areas. The first area provides a basic introduction to the historical context of the work, briefly discussing the concepts of tonality and atonality, the developmental tendencies of classical music in the first half of the twentieth century, and Scruton's assessment of tonal and atonal music. The second area focuses on an account of Scruton's conception of musical experience, an interpretation of his philosophy of tonality,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV