Zobrazit minimální záznam

Vocal skills development in public speaking, stage speech and singning in the phonetic perspective
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorHanžlová, Adléta
dc.date.accessioned2024-07-11T06:47:32Z
dc.date.available2024-07-11T06:47:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191585
dc.description.abstractThe most common form of interpersonal communication is using human voice. Interest in the development of vocal skills can be found in ancient texts, but the approach to voice development throughout history is often not supported by systematic research. The purpose of this study, therefore, was to examine literature used in university courses focused on vocal skills development in three felds - public speaking, stage speech and singing - as to their phonetic grounding. Based on a search of university curricula, twenty publications were selected for analysis. Based on recurring themes across the publications, a set of thematic categories was identifed for each of the felds examined, into which the publications' contents were sorted. Relevant thematic categories were then assessed in terms of awareness of fve acoustic-phonetic operational domains - fundamental frequency, sound spectrum, amplitude, temporal characteristics and articulation. In stage sppech publications, there was a noticeable overlap with one domain in each category. In public speaking manuals, the domain representation was similar, but for the category of resonance overlapped equally with the amplitude and spectral domain. In singing publications, multiple domains were represented in each category and the spectral domain was...en_US
dc.description.abstractNejrozšířenější formou mezilidské komunikace je komunikace hlasová. Zájem o rozvoj hlasových dovedností lze zaznamenat už ve starověkých textech, přístup k rozvoji hlasu napříč historií ovšem mnohdy není podepřen systematickým výzkumem. Cílem této práce proto bylo prozkoumat literaturu používanou ve vysokoškolských kurzech zaměřených na rozvoj hlasových dovedností v oblasti řečnictví, jevištní mluvy a zpěvu z hlediska jejich obsahu a teoretického základu vycházejícího z fonetických poznatků. Na základě rešerše sylabů univerzitních kurzů v informačních systémech bylo vybráno dvacet publikací k analýze. Ty byly nejdříve pročteny a popsány z hlediska tematického zaměření a jejich obsah byl kvantifkován a tříděn do tematických kategorií, které byly pro účely analýzy v každém odvětví stanoveny. Vybrané tematické kategorie byly potom blíže zkoumány z hlediska zastoupení pěti akus- tickofonetických domén - domény základní frekvence, spektrální, amplitudové a temporální domény a domény artikulace. Napříč zkoumanými odvětvími byly v překryvech tematických kategorií s akus- tickofonetickými doménami nalezeny styčné body, zastoupení jednotlivých domén se ovšem napříč příručkami lišilo. V hereckých příručkách byl u všech kategorií znatelný překryv vždy s jednou doménou. V řečnických příručkách bylo zastoupení...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectvocal skills|verbal performance|singing voice|stage speech|domains of developmenten_US
dc.subjecthlasové dovednosti|mluvní projev|pěvecký hlas|jevištní řeč|domény rozvojecs_CZ
dc.titleRozvoj hlasových dovedností v oblasti řečnictví, jevištní mluvy a zpěvu z hlediska fonetikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-14
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId258810
dc.title.translatedVocal skills development in public speaking, stage speech and singning in the phonetic perspectiveen_US
dc.contributor.refereeSkarnitzl, Radek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFonetikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePhoneticsen_US
thesis.degree.programPhoneticsen_US
thesis.degree.programFonetikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhoneticsen_US
uk.degree-program.csFonetikacs_CZ
uk.degree-program.enPhoneticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNejrozšířenější formou mezilidské komunikace je komunikace hlasová. Zájem o rozvoj hlasových dovedností lze zaznamenat už ve starověkých textech, přístup k rozvoji hlasu napříč historií ovšem mnohdy není podepřen systematickým výzkumem. Cílem této práce proto bylo prozkoumat literaturu používanou ve vysokoškolských kurzech zaměřených na rozvoj hlasových dovedností v oblasti řečnictví, jevištní mluvy a zpěvu z hlediska jejich obsahu a teoretického základu vycházejícího z fonetických poznatků. Na základě rešerše sylabů univerzitních kurzů v informačních systémech bylo vybráno dvacet publikací k analýze. Ty byly nejdříve pročteny a popsány z hlediska tematického zaměření a jejich obsah byl kvantifkován a tříděn do tematických kategorií, které byly pro účely analýzy v každém odvětví stanoveny. Vybrané tematické kategorie byly potom blíže zkoumány z hlediska zastoupení pěti akus- tickofonetických domén - domény základní frekvence, spektrální, amplitudové a temporální domény a domény artikulace. Napříč zkoumanými odvětvími byly v překryvech tematických kategorií s akus- tickofonetickými doménami nalezeny styčné body, zastoupení jednotlivých domén se ovšem napříč příručkami lišilo. V hereckých příručkách byl u všech kategorií znatelný překryv vždy s jednou doménou. V řečnických příručkách bylo zastoupení...cs_CZ
uk.abstract.enThe most common form of interpersonal communication is using human voice. Interest in the development of vocal skills can be found in ancient texts, but the approach to voice development throughout history is often not supported by systematic research. The purpose of this study, therefore, was to examine literature used in university courses focused on vocal skills development in three felds - public speaking, stage speech and singing - as to their phonetic grounding. Based on a search of university curricula, twenty publications were selected for analysis. Based on recurring themes across the publications, a set of thematic categories was identifed for each of the felds examined, into which the publications' contents were sorted. Relevant thematic categories were then assessed in terms of awareness of fve acoustic-phonetic operational domains - fundamental frequency, sound spectrum, amplitude, temporal characteristics and articulation. In stage sppech publications, there was a noticeable overlap with one domain in each category. In public speaking manuals, the domain representation was similar, but for the category of resonance overlapped equally with the amplitude and spectral domain. In singing publications, multiple domains were represented in each category and the spectral domain was...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV