Reálno v reklamách. Selhání reklamních fantazií a jeho implikace
The Real in advertising.The failure of advertising fantasies and its implications
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191569Identifiers
Study Information System: 258637
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Koudelková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies:Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
20. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gaze, reklamy, fantazie, ideologie, spotřeba, filmová teorie, Jacques Lacan, Slavoj Žižek, Todd McGowanKeywords (English)
gaze, advertising, fantasy, ideology, consumption, film theory, Jacques Lacan, Slavoj Žižek, Todd McGowanBakalářská práce zkoumá vztah reklam jakožto všudypřítomných veřejných fantazií a reálna v podobě gaze, jak ji chápe lacanovská psychoanalýza, skrze aplikaci teoretického aparátu nové filmové teorie Todda McGowana na vybrané audiovizuální reklamní texty. Práce nejprve představuje filmovou teorii jako takovou, posléze obecný psychoanalytický přístup k reklamám, a nakonec McGowanovu kategorizaci filmů dle jejich přístupu ke gaze, kterou poté aplikuje na jednotlivé reklamní texty. Práce ukazuje, že reklamní fantazie jsou přes svou zdánlivou podporu symbolického řádu, podobně jako fantazie filmové, ve skutečnosti prostory boje symbolična s jeho vlastním konstitutivním nedostatkem v podobě reálna.
The bachelor thesis explores the relationship between advertisements as pervasive public fantasies and the real in the form of the gaze, as understood by Lacanian psychoanalysis, through the application of Todd McGowan's theoretical framework of new film theory to selected audiovisual advertising texts. The thesis first outlines film theory as such then introduces a more general psychoanalytic approach to advertisements and finally presents McGowan's categorization of films according to their approach to the gaze, which it then applies to particular advertising texts. The thesis shows that advertising fantasies, despite their apparent support for the symbolic order, are, like film fantasies, in fact, sites of struggle between the symbolic and its own constitutive lack in the form of the real.