Zobrazit minimální záznam

Choice of Career in Gender Perspective
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorKvěchová, Lenka
dc.date.accessioned2017-04-13T10:16:20Z
dc.date.available2017-04-13T10:16:20Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/19150
dc.description.abstractVe své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Žáci a žákyně jsou jak v rodině, tak i ve škole ovlivňováni genderovými stereotypy, stejně jako všichni lidé. Pod jejich vlivem pak probíhá příprava na volbu povolání i samotné rozhodnutí pro další studijní dráhu. Právě na základě tohoto faktu se volba povolání u chlapců a dívek odlišuje. Do tohoto procesu vstupují nejvíce nejrůznější faktory: vzdělanostní úroveň rodičů, jejich postoje k mužům a ženám obecně, školní výsledky, zájem o daný obor, ale i informace o škole, atmosféra školy a snadnost přijetí. Plánování budoucnosti není v tomto věku dívek a chlapců příliš jasné a strukturované, ale opět podléhá genderovým stereotypům. Dívky se orientují spíše na rodinu, chod domácnosti a péči o děti. Chlapci berou jako povinnost pracovat a vydělávat peníze pro zajištění rodiny, ke které se vztahují velmi nejasně. Z celého šetření dále vyplývá, že škola nemá (podle explicitních vyjádření samotných žáků/yň) příliš velký vliv na rozhodování a volbu povolání jedinců. Ze způsobu uvažování o pracovních možnostech mužů a žen se zdá, že v rámci určité přípravy na volbu povolání formuje uvažování žáků/yň v tomto oboru. K vedení k rovným příležitostem však systematicky na půdě školy nedochází. Žáci a žákyně vnímají segregaci na trhu práce prostřednictvím vlastních...cs_CZ
dc.description.abstractThis study is focused on elementary school last year's schoolboys and schoolgirls occupational choices in terms of gender perspective. This dimension accompanies every one of us within our living reality, influences our mind, behaviour and acting. No wonder it influences in certain way also preferences of teenagers choosing their career. The goal of this study is to map occupational choosing processes of elementary school last year's schoolboys and schoolgirls in terms of gender perspective. There have been set up several research targets. The principal question is as following: Which way / where differ occupational choices of today's ninth class schoolboys and schoolgirls influenced with gender arrangement and gender stereotypes? Further questions touch related topics: How the gender arrangement influences these teenager's future plans? To what degree acts school for the benefit of equal opportunities when prepares for the occupational choice? How the schoolboys, schoolgirls and their teachers perceive job market segregation, being anticipated by education and preparation for particular occupation, which is in itself influenced with the gender arrangement? Theoretical section explains basic constructs. Furthermore it notifies of gender based job market segregation. Next chapter is dedicated to gender in...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVolba povolání žáků a žákyň devátého ročníku z hlediska genderové perspektivycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-01-27
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId69112
dc.title.translatedChoice of Career in Gender Perspectiveen_US
dc.contributor.refereeViktorová, Ida
dc.identifier.aleph001103822
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology and Special Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie a speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology and Special Pedagogyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csVe své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Žáci a žákyně jsou jak v rodině, tak i ve škole ovlivňováni genderovými stereotypy, stejně jako všichni lidé. Pod jejich vlivem pak probíhá příprava na volbu povolání i samotné rozhodnutí pro další studijní dráhu. Právě na základě tohoto faktu se volba povolání u chlapců a dívek odlišuje. Do tohoto procesu vstupují nejvíce nejrůznější faktory: vzdělanostní úroveň rodičů, jejich postoje k mužům a ženám obecně, školní výsledky, zájem o daný obor, ale i informace o škole, atmosféra školy a snadnost přijetí. Plánování budoucnosti není v tomto věku dívek a chlapců příliš jasné a strukturované, ale opět podléhá genderovým stereotypům. Dívky se orientují spíše na rodinu, chod domácnosti a péči o děti. Chlapci berou jako povinnost pracovat a vydělávat peníze pro zajištění rodiny, ke které se vztahují velmi nejasně. Z celého šetření dále vyplývá, že škola nemá (podle explicitních vyjádření samotných žáků/yň) příliš velký vliv na rozhodování a volbu povolání jedinců. Ze způsobu uvažování o pracovních možnostech mužů a žen se zdá, že v rámci určité přípravy na volbu povolání formuje uvažování žáků/yň v tomto oboru. K vedení k rovným příležitostem však systematicky na půdě školy nedochází. Žáci a žákyně vnímají segregaci na trhu práce prostřednictvím vlastních...cs_CZ
uk.abstract.enThis study is focused on elementary school last year's schoolboys and schoolgirls occupational choices in terms of gender perspective. This dimension accompanies every one of us within our living reality, influences our mind, behaviour and acting. No wonder it influences in certain way also preferences of teenagers choosing their career. The goal of this study is to map occupational choosing processes of elementary school last year's schoolboys and schoolgirls in terms of gender perspective. There have been set up several research targets. The principal question is as following: Which way / where differ occupational choices of today's ninth class schoolboys and schoolgirls influenced with gender arrangement and gender stereotypes? Further questions touch related topics: How the gender arrangement influences these teenager's future plans? To what degree acts school for the benefit of equal opportunities when prepares for the occupational choice? How the schoolboys, schoolgirls and their teachers perceive job market segregation, being anticipated by education and preparation for particular occupation, which is in itself influenced with the gender arrangement? Theoretical section explains basic constructs. Furthermore it notifies of gender based job market segregation. Next chapter is dedicated to gender in...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990011038220106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV