Zobrazit minimální záznam

The experience of Czech seniors with misinformation
dc.contributor.advisorWolák, Radim
dc.creatorPichl, Štěpán
dc.date.accessioned2024-07-11T06:28:20Z
dc.date.available2024-07-11T06:28:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191497
dc.description.abstractThis bachelor's thesis examines the relationship of Czech seniors to disinformation, their ability to critically analyze information, methods of verifying information, and possibilities for improving their media literacy. The theoretical part of the work is divided into three segments: a description of the phenomenon of disinformation, the position of disinformation in the Czech media context, and the specifics of seniors in the Czech Republic, including the connections between aging and cognitive biases. The practical part is based on a qualitative analysis of semi- structured interviews with ten senior respondents. The research showed that most seniors consider disinformation a serious problem. However, some display apathy or resignation regarding the topic, and their views on government measures against disinformation reflect their political attitudes. Although many see media education as beneficial, only a minority have a clear understanding of it, and many seniors refuse participation in educational programs. The research recommends increased socialization of seniors and initiatives to support media education, which should be focused on more effective use of technologies and new media.en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce zkoumá vztah českých seniorů k dezinformacím, jejich schopnost kriticky analyzovat informace, metody ověřování informací a možnosti zlepšení jejich mediální gramotnosti. V teoretické části je práce rozdělena do tří segmentů: popis fenoménu dezinformací, pozice dezinformací v českém mediálním kontextu a specifika seniorů v České republice, včetně souvislostí mezi stářím a kognitivními zkresleními. Praktická část se opírá o kvalitativní analýzu polostrukturovaných rozhovorů s deseti seniorními respondenty. Výzkum ukázal, že většina seniorů považuje dezinformace za vážný problém. Někteří ovšem vykazují ve vztahu k tématu apatii nebo rezignaci a jejich názory na vládní opatření proti dezinformacím se odrážejí v politických postojích. Přestože mnozí vidí mediální vzdělávání jako užitečné, pouze menšina má o něm jasnou představu a mnozí seniři účast na vzdělávacích programech odmítají. Výzkum doporučuje vyšší socializaci seniorů a iniciativy na podporu mediálního vzdělávání, které by měly být zaměřeny na efektivnější práci s technologiemi a novými médii.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleZkušenost českých seniorů s dezinformacemics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-20
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId252078
dc.title.translatedThe experience of Czech seniors with misinformationen_US
dc.contributor.refereeŠimková, Karolína
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomunikační studia se specializací Mediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCommunication Studies:Media Studiesen_US
thesis.degree.programCommunication Studiesen_US
thesis.degree.programKomunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomunikační studia se specializací Mediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCommunication Studies:Media Studiesen_US
uk.degree-program.csKomunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enCommunication Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce zkoumá vztah českých seniorů k dezinformacím, jejich schopnost kriticky analyzovat informace, metody ověřování informací a možnosti zlepšení jejich mediální gramotnosti. V teoretické části je práce rozdělena do tří segmentů: popis fenoménu dezinformací, pozice dezinformací v českém mediálním kontextu a specifika seniorů v České republice, včetně souvislostí mezi stářím a kognitivními zkresleními. Praktická část se opírá o kvalitativní analýzu polostrukturovaných rozhovorů s deseti seniorními respondenty. Výzkum ukázal, že většina seniorů považuje dezinformace za vážný problém. Někteří ovšem vykazují ve vztahu k tématu apatii nebo rezignaci a jejich názory na vládní opatření proti dezinformacím se odrážejí v politických postojích. Přestože mnozí vidí mediální vzdělávání jako užitečné, pouze menšina má o něm jasnou představu a mnozí seniři účast na vzdělávacích programech odmítají. Výzkum doporučuje vyšší socializaci seniorů a iniciativy na podporu mediálního vzdělávání, které by měly být zaměřeny na efektivnější práci s technologiemi a novými médii.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis examines the relationship of Czech seniors to disinformation, their ability to critically analyze information, methods of verifying information, and possibilities for improving their media literacy. The theoretical part of the work is divided into three segments: a description of the phenomenon of disinformation, the position of disinformation in the Czech media context, and the specifics of seniors in the Czech Republic, including the connections between aging and cognitive biases. The practical part is based on a qualitative analysis of semi- structured interviews with ten senior respondents. The research showed that most seniors consider disinformation a serious problem. However, some display apathy or resignation regarding the topic, and their views on government measures against disinformation reflect their political attitudes. Although many see media education as beneficial, only a minority have a clear understanding of it, and many seniors refuse participation in educational programs. The research recommends increased socialization of seniors and initiatives to support media education, which should be focused on more effective use of technologies and new media.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeC
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV