Zobrazit minimální záznam

Public opinion formation
dc.contributor.advisorVinopal, Jiří
dc.creatorVeselá, Barbora
dc.date.accessioned2024-07-10T07:02:53Z
dc.date.available2024-07-10T07:02:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191429
dc.description.abstractThis thesis investigates the formation of threat perception in the context of the war in Ukraine. The theoretical framework is based on agenda-setting theory, which posits a strong influence of media in shaping public opinion, in this case, threat perception. The research employs mixed methods, specifically a combination of media analysis, secondary analysis of a dataset, and analysis of qualitative interviews. The findings indicate that at the beginning of the war in Ukraine, people's concerns responded indirectly to the media agenda. The frequency of following general social events in the media did not correlate with the level of threat people perceived. However, the level of threat was positively associated with the proportion of news about the war in Ukraine in the media, with interest and discussion acting as mediating variables. Additionally, the results suggest that the level of perceived threat is also related to the feeling of being threatened by the war, anxiety, and the perception of the situation in Ukraine as the most important social issue. The role of sociodemographic characteristics was found to be insignificant. Keywords Agenda setting, media effect, war in Ukraine, threat perception, mixed designen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem formování vnímání hrozby v souvislosti s válkou na Ukrajině. Základní myšlenkový rámec vychází z teorie agenda setting, která předpokládá silnou roli médií v procesu formování veřejného mínění, v našem případě vnímání hrozby. Práce využívá smíšené metody, konktrétně kombinaci mediální analýzy, sekundární analýzy datasetu a analýzu kvalitativních rozhovorů. Výsledky ukázaly, že lidé na začátku období války na Ukrajině svými obavami reagovali na mediální agendu nepřímo, protože četnost sledování celospolečenského dění v médiích nesouvisela s tím, jakou hrozbu lidé pociťují, ale souvisela s podílem zpráv o válce na Ukrajině v médiích. Zjistili jsme, že zprostředkující proměnnou je zájem, který se může projevovat například sledováním médií nebo diskusí. Podle našich výsledků úroveň hrozby souvisí také pocitem ohrožení válečným konfliktem, úzkostí a vnímáním situace na Ukrajině jakožto nejdůležitější celospolečenské téma. Role sociodemografických charakteristik se ukázala jako věcně nedůležitá. Klíčová slova Agenda setting, mediální efekt, válka na Ukrajině, vnímání hrozby, smíšený designcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectagenda setting|pubic opinion|War in Ukraineen_US
dc.subjectagenda setting|veřejné mínění|válka na Ukrajiněcs_CZ
dc.titleFormování veřejného míněnícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-14
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId265350
dc.title.translatedPublic opinion formationen_US
dc.contributor.refereeBuriánek, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem formování vnímání hrozby v souvislosti s válkou na Ukrajině. Základní myšlenkový rámec vychází z teorie agenda setting, která předpokládá silnou roli médií v procesu formování veřejného mínění, v našem případě vnímání hrozby. Práce využívá smíšené metody, konktrétně kombinaci mediální analýzy, sekundární analýzy datasetu a analýzu kvalitativních rozhovorů. Výsledky ukázaly, že lidé na začátku období války na Ukrajině svými obavami reagovali na mediální agendu nepřímo, protože četnost sledování celospolečenského dění v médiích nesouvisela s tím, jakou hrozbu lidé pociťují, ale souvisela s podílem zpráv o válce na Ukrajině v médiích. Zjistili jsme, že zprostředkující proměnnou je zájem, který se může projevovat například sledováním médií nebo diskusí. Podle našich výsledků úroveň hrozby souvisí také pocitem ohrožení válečným konfliktem, úzkostí a vnímáním situace na Ukrajině jakožto nejdůležitější celospolečenské téma. Role sociodemografických charakteristik se ukázala jako věcně nedůležitá. Klíčová slova Agenda setting, mediální efekt, válka na Ukrajině, vnímání hrozby, smíšený designcs_CZ
uk.abstract.enThis thesis investigates the formation of threat perception in the context of the war in Ukraine. The theoretical framework is based on agenda-setting theory, which posits a strong influence of media in shaping public opinion, in this case, threat perception. The research employs mixed methods, specifically a combination of media analysis, secondary analysis of a dataset, and analysis of qualitative interviews. The findings indicate that at the beginning of the war in Ukraine, people's concerns responded indirectly to the media agenda. The frequency of following general social events in the media did not correlate with the level of threat people perceived. However, the level of threat was positively associated with the proportion of news about the war in Ukraine in the media, with interest and discussion acting as mediating variables. Additionally, the results suggest that the level of perceived threat is also related to the feeling of being threatened by the war, anxiety, and the perception of the situation in Ukraine as the most important social issue. The role of sociodemographic characteristics was found to be insignificant. Keywords Agenda setting, media effect, war in Ukraine, threat perception, mixed designen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV