dc.contributor.advisor | Vojvodík, Josef | |
dc.creator | Fráňa, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T22:51:49Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T22:51:49Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/191339 | |
dc.description.abstract | (česky) Práce analyzuje především dva romány o umění napsané a vydané ve čtyřicátých letech 20. století, Doktora Fausta [1947] Thomase Manna a Hru se skleněnými perlami [1943] Hermanna Hesseho. Ve třech částech je postupně představeno metodologické východisko, prominentně zaměřené na postavu ve vyprávění v jejím hodnotovém rozměru a v podobě umělce, dále intermediální aspekt románů, charakteristický především hudebností a intertextualitou a denotující širší kulturní pole, a reflexivní prvek, který jak typ postavy, tak její kulturní svět zpochybňuje, a tak aktualizuje. Text tedy podává ucelený rozbor způsobů, jak románové texty tematizují umění a jeho roli ve společnosti, což je analyzováno jako historicky podmíněný fenomén "krizové" doby, ale také jako univerzální princip kontinuity kultury. | cs_CZ |
dc.description.abstract | (in English): The thesis analyses mainly two novels about art written and published in the 1940s, Thomas Mann's Doctor Faustus [1947] and Hermann Hesse's The Glass Bead Game [1943]. In three parts, I gradually present a methodological ground, prominently focused on the character in the narrative considering its dimension of values and in the form of the artist; then the intermedial aspect of the novels, characterized mainly by musicality and intertextuality and denoting a wider cultural field; and the reflexive element, which both questions the character type and its cultural world and thus actualizes it. The text thus presents a comprehensive analysis of the ways in which fictional texts thematise art and its role in society, which is analysed as a historically conditioned phenomenon of the period of "crisis", but also as an universal principle of cultural continuity. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | novel|modernism|character|art|intermediality|reflexivity|irony | en_US |
dc.subject | román|modernismus|postava|umění|intermedialita|reflexivnost|ironie | cs_CZ |
dc.title | Postava umělce v románu 40. let 20. století | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-17 | |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 258900 | |
dc.title.translated | Character-Artist in 1940's novel | en_US |
dc.contributor.referee | Šebek, Josef | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Comparative Literature | en_US |
thesis.degree.discipline | Komparatistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Comparative Literature | en_US |
thesis.degree.program | Komparatistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Komparatistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Comparative Literature | en_US |
uk.degree-program.cs | Komparatistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Comparative Literature | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Práce analyzuje především dva romány o umění napsané a vydané ve čtyřicátých letech 20. století, Doktora Fausta [1947] Thomase Manna a Hru se skleněnými perlami [1943] Hermanna Hesseho. Ve třech částech je postupně představeno metodologické východisko, prominentně zaměřené na postavu ve vyprávění v jejím hodnotovém rozměru a v podobě umělce, dále intermediální aspekt románů, charakteristický především hudebností a intertextualitou a denotující širší kulturní pole, a reflexivní prvek, který jak typ postavy, tak její kulturní svět zpochybňuje, a tak aktualizuje. Text tedy podává ucelený rozbor způsobů, jak románové texty tematizují umění a jeho roli ve společnosti, což je analyzováno jako historicky podmíněný fenomén "krizové" doby, ale také jako univerzální princip kontinuity kultury. | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): The thesis analyses mainly two novels about art written and published in the 1940s, Thomas Mann's Doctor Faustus [1947] and Hermann Hesse's The Glass Bead Game [1943]. In three parts, I gradually present a methodological ground, prominently focused on the character in the narrative considering its dimension of values and in the form of the artist; then the intermedial aspect of the novels, characterized mainly by musicality and intertextuality and denoting a wider cultural field; and the reflexive element, which both questions the character type and its cultural world and thus actualizes it. The text thus presents a comprehensive analysis of the ways in which fictional texts thematise art and its role in society, which is analysed as a historically conditioned phenomenon of the period of "crisis", but also as an universal principle of cultural continuity. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |