Význam autenticity v influencer marketingu v oboru gastronomie
The importance of authenticity in influencer marketing in gastronomy
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191337Identifiers
Study Information System: 263946
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Koudelková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies:Marketing Communication and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
19. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Influencer, influencer marketing, autenticita, kampaň, sociální sítě, reakce, spolupráce, úspěšnostKeywords (English)
Influencer, influencer marketing, authenticity, campaign, social media, response, collaboration, success rateS rostoucí potřebou odlišení na trhu se firmy čím dál více obrací k influencerům, aby zaujaly potenciální zákazníky. Tato bakalářská práce se zaměřuje na roli autenticity v influencer marketingových kampaních v gastronomii. V práci je nejprve vybudován teoretický základ, kde jsou definovány pojmy influencer marketing, autenticita a její vliv na chování spotřebitelů. Pro zodpovězení výzkumné otázky, zda autenticita hraje roli v úspěšnosti marketingových kampaní v oboru gastronomie, byl proveden smíšený výzkum zahrnující kvalitativní analýzu sociálních sítí a kvantitativní dotazníkové šetření. V praktické části práce jsou zkoumány dvě konkrétní kampaně: spolupráce šéfkuchaře Přemka Forejta s McDonald's a youtuberské dvojice Kluci z Prahy se službou Wolt. Analýza sociálních sítí, konkrétně YouTube a Instagram, kde byly kampaně primárně komunikovány, a následné dotazníkové šetření odhalily, že autenticita má význam pro úspěšnost kampaní v gastronomii. Autentická komunikace byla spojena s pozitivním přijetím publika, zatímco neautentický přístup měl za následek negativní reakce. Vzhledem ke komplexnosti problematiky práce neposkytuje generalizovatelné výsledky, může však sloužit jako základ pro budoucí studie, které by mohly koncept autenticity a jeho vliv na spotřebitelské chování prozkoumat důkladněji...
With a growing need to differentiate themselves on the market, companies are increasingly turning to influencers to engage potential customers. This bachelor thesis focuses on the role of authenticity in influencer marketing campaigns in the foodservice industry. The thesis first builds a theoretical foundation where the concepts of influencer marketing, authenticity and its influence on consumer behaviour are defined. In order to answer the research question of whether authenticity plays a role in the success of influencer marketing campaigns in the gastronomy industry, a mixed-methods research involving qualitative social media analysis and quantitative questionnaire survey was conducted. In the practical part of the thesis, two specific campaigns are examined: the collaboration of chef Přemek Forejt with McDonald's and a youtuber duo called Kluci z Prahy with Wolt. The analysis of social media, specifically YouTube and Instagram, where the campaigns were primarily communicated, and the subsequent questionnaire survey revealed that authenticity is important for the success of campaigns in gastronomy. Authentic communication was associated with positive audience reception, while an inauthentic approach resulted in negative reactions. Due to the complexity of the issue, this paper does not provide...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vliv influencerů na své publikum se zaměřením na generaci 30+
Defence status: DEFENDEDMachová, Kateřina (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2022)Date of defense: 4. 2. 2022This diploma thesis deals with the impact of influencers on their users among the age group of 30-89 years old, describes the field of influencing and its associated areas. It explains the engagement of these influential ... -
Vizuální analýza reklamních kampaní v rámci influencer marketingu na Instagramu
Defence status: DEFENDEDMatějková, Agáta (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2022)Date of defense: 9. 2. 2022 -
Právní aspekty spolupráce influencerů se zadavateli reklamy
Defence status: DEFENDEDHavránková, Anna (Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2022)Date of defense: 23. 9. 2022Legal aspects of cooperation of influencers with advertisers Abstract The diploma thesis deals with the legal aspects of cooperation of influencers with advertisers. These entrepreneurs connect with influencers who are ...