Zobrazit minimální záznam

Developmental screening test of early literacy: MiniMABEL
dc.contributor.advisorMálková, Gabriela
dc.creatorPustková, Martina
dc.date.accessioned2024-07-09T06:25:10Z
dc.date.available2024-07-09T06:25:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/191099
dc.description.abstractThe presented master's thesis focuses on the developm ent of literacy skills in preschool children whose native language is Czech and who have no diagnosed language impairments. The overview chapters address the theoretical foundations and constructs we used for developing subtests and items for the newly developed screening tool, MiniMABEL. The methodological section includes a description of the study's design and schedule, as well as a description of the development of the test's design. This includes an initial testing of tasks on a small sample of children (N=20), based on which the tasks were revised into the analyzed test design. The research conducted on a sample of children meeting the defined parameters (N=78) addresses three research objectives. The first objective is to examine the psychometrics properties of the proposed instrument, describe typical performance, and assess the sensitivity of the tests for the proposed use. The second objective involves proposing score thresholds for identifying children at risk of impaired literacy skills development. The third objective is to provide recommendations for modifying subtests and formulate basic guidelines for further development of the test battery. The results are based on descriptive statistics, frequency and item analysis and internal...en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá vývojem gramotnostních dovedností u předškolních dětí, jejichž mateřský jazyk je čeština a není u nich diagnostikována žádná jazyková vada. V přehledových kapitolách jsou uvedena teoretická východiska, na jejichž základě byly konstruovány subtesty a položky nově vznikajícího screeningového nástroje MiniMABEL. V metodologické části je zahrnut popis designu a harmonogramu studie, a také popis vzniku prověřovaného návrhu podoby testu. Včetně prvotního prověření úloh na malém vzorku dětí (N=20), na jehož základě byly úlohy upraveny do podoby analyzovaného návrhu testu. V rámci provedeného výzkumného šetření na vzorku dětí splňující výše definované parametry (N=78) jsou řešeny tři výzkumné záměry. Prvním záměrem je prověřit psychometrické vlastnosti navrženého nástroje, popsat obvyklé výkony a posoudit citlivost testů pro navrhovaná použití. Druhým záměrem je návrh interpretace výsledků a stanovení bodových hranic pro identifikaci dětí s rizikem ve vývoji gramotnostních dovedností. Třetím záměrem je stanovit návrhy na úpravu subtestů a formulovat základní doporučení pro další vývoj testové baterie. Odpovědi na tyto výzkumné záměry jsou vystavěny na deskriptivní statistice, frekvenční a položkové analýze a vnitřní konzistenci. Klíčová slova Pregramotnost, vývojová...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectearly literacy skillsen_US
dc.subjectassessment toolsen_US
dc.subjectscreeningen_US
dc.subjectpregramotnostcs_CZ
dc.subjectvývojová úroveňcs_CZ
dc.subjectpsychologická diagnostikacs_CZ
dc.titleScreening vývojové úrovně gramotnostních dovedností v předškolním věku: MiniMABELcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-18
dc.description.departmentProgramme Theoretical and Research Psychologyen_US
dc.description.departmentProgram Teoreticko výzkumná psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId257372
dc.title.translatedDevelopmental screening test of early literacy: MiniMABELen_US
dc.contributor.refereeNováková Schöffelová, Miroslava
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.degree.programTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.degree.programTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Teoreticko výzkumná psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Theoretical and Research Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTheoretical and Research Psychologyen_US
uk.degree-program.csTeoreticko-výzkumná psychologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheoretical and Research Psychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá vývojem gramotnostních dovedností u předškolních dětí, jejichž mateřský jazyk je čeština a není u nich diagnostikována žádná jazyková vada. V přehledových kapitolách jsou uvedena teoretická východiska, na jejichž základě byly konstruovány subtesty a položky nově vznikajícího screeningového nástroje MiniMABEL. V metodologické části je zahrnut popis designu a harmonogramu studie, a také popis vzniku prověřovaného návrhu podoby testu. Včetně prvotního prověření úloh na malém vzorku dětí (N=20), na jehož základě byly úlohy upraveny do podoby analyzovaného návrhu testu. V rámci provedeného výzkumného šetření na vzorku dětí splňující výše definované parametry (N=78) jsou řešeny tři výzkumné záměry. Prvním záměrem je prověřit psychometrické vlastnosti navrženého nástroje, popsat obvyklé výkony a posoudit citlivost testů pro navrhovaná použití. Druhým záměrem je návrh interpretace výsledků a stanovení bodových hranic pro identifikaci dětí s rizikem ve vývoji gramotnostních dovedností. Třetím záměrem je stanovit návrhy na úpravu subtestů a formulovat základní doporučení pro další vývoj testové baterie. Odpovědi na tyto výzkumné záměry jsou vystavěny na deskriptivní statistice, frekvenční a položkové analýze a vnitřní konzistenci. Klíčová slova Pregramotnost, vývojová...cs_CZ
uk.abstract.enThe presented master's thesis focuses on the developm ent of literacy skills in preschool children whose native language is Czech and who have no diagnosed language impairments. The overview chapters address the theoretical foundations and constructs we used for developing subtests and items for the newly developed screening tool, MiniMABEL. The methodological section includes a description of the study's design and schedule, as well as a description of the development of the test's design. This includes an initial testing of tasks on a small sample of children (N=20), based on which the tasks were revised into the analyzed test design. The research conducted on a sample of children meeting the defined parameters (N=78) addresses three research objectives. The first objective is to examine the psychometrics properties of the proposed instrument, describe typical performance, and assess the sensitivity of the tests for the proposed use. The second objective involves proposing score thresholds for identifying children at risk of impaired literacy skills development. The third objective is to provide recommendations for modifying subtests and formulate basic guidelines for further development of the test battery. The results are based on descriptive statistics, frequency and item analysis and internal...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Teoreticko výzkumná psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV