Zobrazit minimální záznam

Information overload as an information barrier for students
dc.contributor.advisorJarolímková, Adéla
dc.creatorJůnová, Sabina
dc.date.accessioned2024-07-08T11:09:07Z
dc.date.available2024-07-08T11:09:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190927
dc.description.abstractThis master's thesis aims to explore the situation of information overload as an information barrier for students. In the theoretical part knowledge obtained from literature on the topic of information overload, related phenomenons and possible strategies used for overcoming information overload is summarised. The research part of the thesis was carried out in the form of in-depth semi-structured interviews with students from the Charles University Faculty of Arts. The research focused on finding out in which situations students experience information overload, if it causes issues in fulfilling their information needs and how they are dealing with it. It was found that students experience information overload in their personal lives and in academic context, as well as in their working environment. In relation to information overload, they experience negative emotions, being delayed and the need to invest more time and energy to fulfil their information needs. They usually don't see it as a barrier that is impossible to overcome, as they have developed strategies for overcoming it. Search strategies, avoiding information, personal information management, reading strategies, seeking help from other people and use of artificial intelligence were mentioned among these strategies.en_US
dc.description.abstractCílem této diplomové práce je zmapování informačního zahlcení jako informační bariéry u studentů. V teoretické části byly shrnuty poznatky získané z odborné literatury týkající se informačního zahlcení, dalších příbuzných fenoménů a možných strategií využitelných pro vypořádávání se se zahlcením. Výzkumná část práce byla realizována formou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se studenty Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Výzkum se zaměřil na zjištění toho, v jakých kontextech se studenti s informačním zahlcením setkávají, zda jim dělá problémy s naplněním jejich informačních potřeb a jak se s ním vypořádávají. V rámci výzkumu bylo odhaleno, že se studenti setkávají s informačním zahlcením v osobním životě i v akademickém kontextu a někteří dokonce i v pracovním prostředí. Mají s ním spojeny negativní pocity, zdržení a nutnost větší investice času a energie do naplnění své informační potřeby. Nevnímají ho ale příliš jako nepřekonatelnou bariéru, jelikož si vypěstovali strategie pro jeho překonávání. Mezi těmito strategiemi se objevili vyhledávací strategie, vyhýbání se informacím, osobní management informací, čtenářské strategie, získání výpomoci od dalších lidí či využití umělé inteligence.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectinformation overload|information barriers|students|qualitative research|semi-structured interviewen_US
dc.subjectinformační zahlcení|informační bariéry|studenti|kvalitativní výzkum|polostrukturovaný rozhovorcs_CZ
dc.titleInformační zahlcení jako informační bariéra u studentůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-13
dc.description.departmentInstitute of Information Studies and Librarianshipen_US
dc.description.departmentÚstav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId256415
dc.title.translatedInformation overload as an information barrier for studentsen_US
dc.contributor.refereeLipková, Helena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformace, média a knižní kulturacs_CZ
thesis.degree.disciplineInformation, Media and Book Cultureen_US
thesis.degree.programInformation, media and book cultureen_US
thesis.degree.programInformace, média a knižní kulturacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Information Studies and Librarianshipen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformace, média a knižní kulturacs_CZ
uk.degree-discipline.enInformation, Media and Book Cultureen_US
uk.degree-program.csInformace, média a knižní kulturacs_CZ
uk.degree-program.enInformation, media and book cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této diplomové práce je zmapování informačního zahlcení jako informační bariéry u studentů. V teoretické části byly shrnuty poznatky získané z odborné literatury týkající se informačního zahlcení, dalších příbuzných fenoménů a možných strategií využitelných pro vypořádávání se se zahlcením. Výzkumná část práce byla realizována formou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů se studenty Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Výzkum se zaměřil na zjištění toho, v jakých kontextech se studenti s informačním zahlcením setkávají, zda jim dělá problémy s naplněním jejich informačních potřeb a jak se s ním vypořádávají. V rámci výzkumu bylo odhaleno, že se studenti setkávají s informačním zahlcením v osobním životě i v akademickém kontextu a někteří dokonce i v pracovním prostředí. Mají s ním spojeny negativní pocity, zdržení a nutnost větší investice času a energie do naplnění své informační potřeby. Nevnímají ho ale příliš jako nepřekonatelnou bariéru, jelikož si vypěstovali strategie pro jeho překonávání. Mezi těmito strategiemi se objevili vyhledávací strategie, vyhýbání se informacím, osobní management informací, čtenářské strategie, získání výpomoci od dalších lidí či využití umělé inteligence.cs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis aims to explore the situation of information overload as an information barrier for students. In the theoretical part knowledge obtained from literature on the topic of information overload, related phenomenons and possible strategies used for overcoming information overload is summarised. The research part of the thesis was carried out in the form of in-depth semi-structured interviews with students from the Charles University Faculty of Arts. The research focused on finding out in which situations students experience information overload, if it causes issues in fulfilling their information needs and how they are dealing with it. It was found that students experience information overload in their personal lives and in academic context, as well as in their working environment. In relation to information overload, they experience negative emotions, being delayed and the need to invest more time and energy to fulfil their information needs. They usually don't see it as a barrier that is impossible to overcome, as they have developed strategies for overcoming it. Search strategies, avoiding information, personal information management, reading strategies, seeking help from other people and use of artificial intelligence were mentioned among these strategies.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictvícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV