Ikonologie zrcadlových selfies
Iconology of Mirror Selfies
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190843Identifiers
Study Information System: 255045
Collections
- Kvalifikační práce [6815]
Author
Advisor
Referee
Hájek, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Programme Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
12. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Zrcadlová selfie fotografie je v současné době hojně rozšířeným fenoménem na sociálních sítích. Tato diplomová práce si všímá určité podobnosti mezi zrcadlovámi selfies křesťanskými ikonami. Následně si dává za cíl zmíněnou podobnost do větší hloubky prozkoumat. Předchozí teoretický rozbor na toto téma se zdá být vzhledem k tématu práce téměř neexistující. Tato diplomová práce má za cíl porovnat dva zdánlivě nesouvisející jevy zrcadlových selfies a křesťanských ikon. Pozorování v této práci byly vyvozena jednak po studiu literatury, která se s danou problematikou pojí, jednak na základě učiněných paralel a analogií s texty Jeana-Paula Sartra a Jeana Baudrillarda. Závěr, který je v této práci učiněn je, že zrcadlové selfies a křesťanské ikony zastávají obdobnou společenskou roli, kterou je výzva k následování určitého imperativu, ten je nicméně mezi dvěma zmíněnými rozdílný. Zrcadlové selfies jsou stejně jako ikony bohaté na symboliku, nejedná se ovšem o symboliku náboženskou, ale symboliku konzumní. Klíčová slova: Selfie, Konzumní společnost, Ikony, Sociální sítě, Elektronická kultura
Mirror selfies are a ubiquitous phenomenon across social media. This master's thesis notices some similarities between mirror selfies and Christian icons. The main goal of this thesis is to explore those similarities to a greater degree. Prior theoretical research regarding this subject seems to be almost nonexistent. This thesis focuses on two seemingly unrelated subjects. Made observations were based on research of literature regarding given topics and on constructed parallels and analogies with texts of Jean-Paul Sartre and Jean Baudrillard. The conclusion made by this thesis is that both mirror selfies and holy icons do have similar societal roles, which is to follow certain imperatives. The imperatives are different between those two. Mirror selfies are rich in symbolism the same way holy icons are. This symbolism is not tied to Christian ideology but to consumer society. Keywords: Selfie, Consumer society, Icons, Social networks, Electronical culture