Kvalita ovzduší jako téma komplexních učebních úloh ve výuce chemie
Air quality as a topic for complex learning tasks in chemistry education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190827Identifiers
Study Information System: 262689
Collections
- Kvalifikační práce [20134]
Author
Advisor
Referee
Teplý, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry for Teacher Education - Biology for Teacher Education
Department
Department of Chemistry Education
Date of defense
12. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kvalita ovzduší, učební úlohy, výzkum PISA, výuka chemieKeywords (English)
air quality, learning tasks, PISA survey, chemistry educationTato bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu učebních úloh, včetně stanovení jejich obtížnosti. Cílem práce je přispět k rozšíření portfolia učebních materiálů, specificky úloh na úrovni gymnázia pro rozvoj přírodovědné gramotnosti žáků. Práce představuje tři vytvořené komplexní učební úlohy, které ohnisková skupina podrobila hodnocení kognitivní obtížnosti, přiměřenosti obsahu a atraktivity. Výsledky ukazují, že většina úloh je vhodná pro výuku na gymnáziích. Součástí práce je také diskuse o významu přírodovědné gramotnosti v kontextu šetření PISA a jejího stavu mezi žáky České republiky. Dále práce analyzuje Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G) z hlediska tématu kvality ovzduší, a nakonec se zaobírá i teoretickými východisky pro tvorbu komplexních učebních úloh. Práce přispívá také k propojení výuky chemie s průřezovým tématem environmentální výchovy, jak je stanoveno v RVP G. Klíčová slova Kvalita ovzduší, učební úlohy, výzkum PISA, výuka chemie.
This bachelor thesis focuses on creating learning tasks, including determining their difficulty levels. The aim of the thesis is to contribute to expanding the portfolio of educational materials, specifically tasks at the grammar school level, to develop students' scientific literacy. The thesis presents three developed complex learning tasks, which were evaluated by a focus group for cognitive difficulty, content adequacy, and attractiveness. The results indicate that most tasks are suitable for high school education. The thesis also includes a discussion on the importance of scientific literacy in the context of PISA study and its situation among students in the Czech Republic. Furthermore, the thesis analyzes the Framework Educational Programme for Gymnasiums (RVP G) regarding the topic of air quality and provides theoretical foundations for creating complex learning tasks. The thesis also contributes to linking chemistry education with the cross-curricular theme of environmental education, as outlined in the RVP G. Key Words Air quality, learning tasks, PISA survey, chemistry education.