Využití dual task tréninku v rehabilitaci u pacientů po získaném poškození mozku
The use of dual task training in rehabilitation of patients after acquired brain injury
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190712Identifiers
Study Information System: 256509
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Klimošová, Sylva
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational Therapy for Adults
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dual task, získané poškození mozku, motorické funkce, kognitivní funkce, kognitivně-motorická interferenceKeywords (English)
dual task, acquired brain injury, motor function, cognitive function, cognitive-motor interferenceDIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Bc. Kateřina Hanzlíková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M. Sc. Název diplomové práce: Využití dual task tréninku v rehabilitaci u pacientů po získaném poškození mozku Abstrakt diplomové práce: Pacienti po získaném poškození mozku mohou mít celou řadu kognitivních, motorických, psychických, fatických nebo smyslových potíží. Tyto poruchy mají dopad na výkon jedince v personálních a instrumentálních všedních denních činnostech. Zároveň mohou pacienti ztrácet funkce, které byly dříve automatické, jako je například schopnost udržet posturální kontrolu. Proto musí vynaložit více úsilí pro vědomou kontrolu pohybu. Kvůli tomu se sníží schopnost vykonávat dva úkoly současně. Podmínky běžného dne ale vyžadují souběžné vykonávání více úkolových interakcí. Do kognitivně zaměřeného Denního stacionáře na Klinice rehabilitačního lékařství 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze je zařazen dual task program pro pacienty po získaném poškození mozku. Ten se zabývá tréninkem kognitivních a motorických funkcí. Teoretická část této práce se zabývá problematikou dual task paradigmatu. Cílem praktické části je zhodnotit efekt tohoto 4týdenního intenzivního programu na kognitivní, motorické funkce a soběstačnost u jedinců po získaném poškození...
Title: The use of dual task training in rehabilitation of patients after acquired brain injury Abscract: Patients after acquired brain damage may have a range of cognitive, motor, psychological, phatic, or sensory difficulties. These impairments impact the individual's performance in personal and instrumental activities of everyday live. Simultaneously, patients may lose functions that were previously automatic, such as the ability to maintain postural control. Therefore, they need to make more effort to consciously control movement and because of this, the ability to perform two tasks at the same time is reduced. However, the conditions of a normal day require simultaneous execution of multiple interactions. The cognitively oriented Day Care Centre of The Department of Rehabilitation Medicine of the General Hospital and the First Medical Faculty of Charles University includes a dual task program for patients after acquired brain injury, which focuses on training of cognitive and motor functions. The theoretical part of this thesis is addressing the issue of dual task paradigm. The aim of the practical part is to evaluate the effect of this 4week intensive program on cognitive, motor functions and self-sufficiency of individuals after acquired brain injury. To determine the effect of the dual task program,...