Global Gateway jako protiváha Nové hedvábné stezky: Namibie
Global Gateway as a Counterweight to the New Silk Road:Namibia
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190697Identifiers
Study Information System: 259238
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Menclová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Area Studies:Area Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Evropská unie, Čína, Namibie, Global Gateway, Nová hedvábná stezka, mediální obrazKeywords (English)
European Union, China, Namibia, Global Gateway, New Silk Road, Media ImageTato bakalářská práce se zabývá analýzou mediálního obrazu Evropské unie a Číny v Namibii, v kontextu strategií Global Gateway a Nová hedvábná stezka. Cílem práce je prozkoumat, jak jsou obě velmoci reprezentovány v namibijských médiích, a zda na tento mediální obraz mají zmíněné strategie vliv. Výzkum používá data z namibijských deníků The Namibian a New Era, kde jsou analyzovány články od roku 2013 do začátku roku 2024. Výzkum je prováděn prostřednictvím obsahové tematické analýzy a kvalitativní komparativní analýzy. Články jsou, dle převažujících témat, rozděleny do třech kategorií: ekonomická, politická a společenská. Výsledky ukazují, že Evropská unie je prezentována jako podporovatel udržitelných projektů a technologických inovací, avšak potýká se s kritikou nevyvážených výhod pro obě strany. Čína je zobrazována jako významný investor do těžebního průmyslu a infrastruktury, což však vyvolává obavy z ekonomické závislosti Namibie. V politických a společenských tématech má Čína pozitivnější mediální obraz než Evropská unie. Strategie Global Gateway a Nová hedvábná stezka jsou v mediálním obrazu v Namibii prezentovány jako iniciativy s pozitivními i negativními aspekty. Vliv Global Gateway je méně významný, Nová hedvábná stezka je významnější.
This bachelor thesis analyses the media image of the European Union and China in Namibia, in the context of the Global Gateway and New Silk Road strategies. The aim of the thesis is to examine how the two superpowers are represented in the Namibian media, and whether these strategies have an impact on this media image. The research uses data from Namibian newspapers The Namibian and New Era, where articles from 2013 to early 2024 are analysed. The research is conducted through content thematic analysis and qualitative comparative analysis. The articles are, according to the prevailing themes, divided into three categories: economic, political, and social. The results show that the European Union is presented as a promoter of sustainable projects and technological innovation but faces criticism of imbalanced win-win benefits. China is portrayed as a major investor in extractive industries and infrastructure, but this raises concerns about Namibia's economic dependence. On political and social issues, China has a more positive media image than the European Union. The Global Gateway Strategy and the New Silk Road are presented in the media image in Namibia as initiatives with both positive and negative aspects. The influence of Global Gateway is less significant, the New Silk Road is more significant.