The Impact of Counter Strike 2 Release on the Intra-Game Item Prices
Vliv vydání Counter Strike 2 na ceny herních předmětů
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190674Identifiers
Study Information System: 259672
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Hronec, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
11. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Alternativní investování, Counter Strike, skiny, Tobit model, APIKeywords (English)
Alternative investing, Counter Strike, skins, Tobit model, APICounter Strike: Global Offensive je populární střílečka z pohledu první osoby pro více hráčů, vydaná v roce 2012. Později v ní byly představeny peer-to-peer ob- chodovatelné předměty za skutečné peníze, aby přilákaly více hráčů. Přestože jsou předměty pouze estetickými doplňky, získaly na popularitě a jejich trh se rozrostl. Dne 27. září 2023 vyšel Counter Strike 2, nástupce této populární hry. Všechny předměty vlastněné lidmi byly převedeny do nové hry. Tato práce studuje deter- minanty minimální ceny k prodeji a skutečné ceny za prodané herní předměty, se zvláštním důrazem na efekt vydání Counter Strike 2. Zbytek nezávislých proměn- ných představuje charakteristiky každého sběratelského předmětu. Na základě měsíčních volání API z internetové stránky SkinBaron byly vytvořeny dva da- tové soubory. Pro analýzu byl použit Tobit model ve čtyřech různých měsících pro zkoumání efektu determinantů na cenu předmětů. Výsledky ukázaly výrazný pokles cen položek po vydání. Během prvních šesti měsíců Counter Strike 2 se průměrná cena nikdy nevrátila na původní úroveň. Stupeň vizuálního poškození každé položky má tendenci snížit nejnižší nabízenou cenu, ale nemá konzistentní vliv na cenu, za kterou byla položka prodána. Bylo zjištěno, že Doppler položky mají významný pozitivní vliv na obě závislé proměnné v...
Counter Strike: Global Offensive is a popular multiplayer first-person shooter game, released in 2012. Later, peer-to-peer tradable items for real money were in- troduced to attract more players. Despite the items are just aesthetics, they gained on popularity and their market has grown. On September 27, 2023, Counter Strike 2, a successor to this popular game, was released. All items owned by people were transferred into the new game. This thesis studies the determinants of the lowest listed price and the real selling price of in-game items, with special emphasis put on the effect of Counter Strike 2 release. The rest of the explanatory variables represents characteristics of each collectible. Two datasets were created based on the monthly API responses from a trading website SkinBaron. For the analy- sis, Tobit model was employed in four different months to investigate the effects of determinants on price. The results have shown a significant decrease in item prices after the release. In span of the first six months of Counter Strike 2, the average price never recovered to the level prior the new game. The degree of visual damage of each item tends to lower the lowest listed price, but has no consistent effect on the price for which an item was sold. Doppler based items were found to be...