Dvojí skutečnost u Jana Weisse
Two realities in the works of Jan Weiss
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19066Identifiers
Study Information System: 67160
CU Caralogue: 990010976670106986
Collections
- Kvalifikační práce [23989]
Author
Advisor
Referee
Mravcová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Český jazyk a literatura - východoevropská studia se specializací rusistika
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
2. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce se snaží postihnout dvojí zobrazování skutečnosti v díle Jana Weisse. Weissovo dvojí pojetí skutečnosti osciluje mezi vzájemně propojeným fantazijním a reálným nahlížením a je založeno na jeho osobní, atypicky intenzivní zkušenosti se snem (snové vidiny prožívané v tyfových horečkách v zajateckém táboře na Sibiři). První polovina práce se zaměřuje na Weissovu tvorbu z dvacátých a třicátých let. Výchozí téma snu a rozdvojení skutečnosti je zde paralelně ztvárňováno v klíčovém motivu zrcadla a v motivu dvojnictví, na tomto základě autor rozvíjí problematiku dalších polarit (dobro a zlo, vědomí a podvědomí, snění a realita, všednost a výjimečnost) a jejich vztahu. V souvislosti s inspirací chorobným snem a pod vlivem zážitku první světové války vykazuje fantastický svět Weissovy prózy rysy až krajní abnormality a zejména časoprostorové diskontinuity, jeho prvotiny jsou blízké expresionismu. Sen často hraničí s halucinací, šílenstvím. Jako záhadný prostor mezi snem a bděním, ale také jako symbolizace mravního znejistění se u Weisse objevuje téma tmy a slepoty. Druhá polovina práce se věnuje žánrovým schématům a typům vysledovatelným ve Weissově díle (motivy a postupy z oblasti pohádky a triviální literatury, romaneto, utopie a sci-fi ve tvorbě Jana Weisse) a realistické linii jeho tvorby posílené v...
The aim of this thesis is to capture the representation of two realities in the works of Jan Weiss. Weiss' conception of reality oscillates between interrelated fantasy and reality approach and is based on his personal, unusually intensive experience with dream (He experienced dream visions during his typhus fevers in a prisoner camp in Siberia). The first part of this thesis focuses on Weiss' works from 1920s and 1930s. The original theme of dream and dual reality is expressed by the key motive of the mirror and the motive of the double; taking this as his starting point, the author further develops the question of other polarities (evil and good, consciousness and subconsciousness, dreams and reality, the ordinary and the extraordinary) and their relations. Inspired by sickly dreams and the author's WWI experience, the fantastic world of Weiss' writings shows signs of extreme abnormality, mainly time-spatial discontinuity; his early works can be related to expressionism. Dream often verges on hallucinations and madness. Another theme appearing in Weiss' works is that of darkness and blindness, which stands not only for the mysterious territory between the waking hours and sleep, but also for Weiss' moral doubts. The second part of this thesis focuses on genre schemes and types that can be found in Weiss'...