Šachová výkonnost a paměť u dětí
Chess performance and memory in children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19053Identifiers
Study Information System: 69088
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Uhlář, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
26. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Paměť je pro hráče šachu jednou z nejdůležitějších kognitivních funkcí, zvláště pokud se týká schopnosti pamatovat si šachové pozice. Teoretická část práce zahrnuje kromě popisu obecných paměťových charakteristik a jejich vývoje také souhrn dosavadních výzkumných závěrů nejen v oblasti souvislostí paměti a šachové výkonnosti u dospělých hráčů, ale v menší míře i u dětí. Proto se v experimentální části práce autor soustřeďuje hlavně na vztah mezi výkonností a pamětí v dětském období. Experimentální skupinu tvoří 31 dětí rozdílné výkonnosti ve věku 8-15 let, kde jednu část reprezentují žáci pražské školy, druhou členové šachového oddílu v Praze. Výsledky výzkumu ukázaly signifikantní vztah sledovaných parametrů, a to jak u pozice se smysluplným rozestavením figur, tak s rozestavením náhodným. Druhotným zjištěním bylo, že u zkoumaných paměťových schopností se neprokázala souvislost s věkem respondentů. Vzhledem k pozitivnímu vlivu šachů na paměť autor v závěru doporučuje pokračovat v dalším výzkumu u dětských hráčů šachu. Považuje to za vhodné nejen z důvodů rozvoje kognitivních funkcí v průběhu školního výukového procesu, ale také pro kladný vliv na rozvoj osobnosti dítěte.
Memory in the chess-players is one of the most important cognitive functions of all - especially as far as their ability to remember the chess positions is concerned. The theoretical part of this thesis implies both - an account of general memory characterizations with their evolution and the summary of the hitherto published results of the research from the domain connected with memory and chess performance in the adults but with a rare analysis of children playing chess. Therefore in the experimental part the author is concentrated mainly on the relationship between the chess performance and memory in children. The experimental group was constituted from 31 children of different efficiency in chess starting from 8 to 15 years of age. A part of the group was represented by the pupils of one of the elementary Prague schools, the other one was formed by the members of the junior chessclub of Prague. Results of this experiment showed a significant relationship of the memory to both - the meaningfull chess position as well as to the random chess position. A secondary finding was that there was no a significant relationship between memory abilities and age of the respondents. According to the positive influence of chess on the memory in children the author recommends to follow on this topic in the further...