Zobrazit minimální záznam

Creativity and music production: comparing the effect of musical improvisation with the effect of playing notes on divergent thinking
dc.contributor.advisorKeřková, Barbora
dc.creatorPavlíková, Barbora
dc.date.accessioned2024-06-28T06:42:05Z
dc.date.available2024-06-28T06:42:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190493
dc.description.abstractCreativity and the creative process can be fostered by many different factors. Based on previously conducted research, it is possible that improvisational practice can enhance performance on tests of divergent thinking. The aim of this study was to compare the effect of playing a musical instrument on divergent thinking in two groups of participants: improvising players and note players. As part of the research, I administered cognition tests (Trail Making Test and verbal fluency test) and the divergent thinking test (Alternative Uses Task, AUT) to the two groups of participants. The AUT was re-administered immediately following a 20-minute period of playing a musical instrument. I hypothesized that musical improvisation would lead to improved performance on the AUT test, with this improvement being statistically significantly greater than that of the note-playing group. Statistical analysis did not show an effect of playing a musical instrument on performance on the AUT test in either group of players. There was neither improvement nor deterioration in performance after playing a musical instrument in either group. There was a significant between-group difference in performance in the elaboration of answeres within the AUT administered after playing a musical instrument. The number of hours of...en_US
dc.description.abstractKreativita a kreativní proces mohou být podpořeny mnoha různými faktory. Na základě dříve provedených výzkumů se zdá, že improvizační cvičení může zvýšit výkon v testech divergentního myšlení. Cílem práce bylo porovnat efekt hry na hudební nástroj na divergentní myšlení u dvou skupin účastníků: improvizujících hráčů a hráčů z not. V rámci výzkumu jsem dvěma skupinám participantů zadala testy kognice (test cesty TMT atest verbální fluence) a test divergentního myšlení Alternative Uses Task (AUT). AUT byl opětovně zadán bezprostředně po dvacetiminutové hře na hudební nástroj. Předpokládala jsem, že hudební improvizace povede ke zlepšení výkonu v testu AUT, přičemž toto zlepšení bude statisticky významně vyšší oproti skupině hráčů z not. Statistická analýza neprokázala efekt hry na hudební nástroj na výkon v testu AUT, a to ani v jedné skupině hráčů. Po hře na hudební nástroj nedošlo ke zlepšení ani zhoršení výkonu ani v jedné skupině. Byl nalezen signifikantní meziskupinový rozdíl ve výkonu v kategorii elaborace (rozvinutí odpovědí) v rámci AUT zadávaném po hře na hudební nástroj. Počet hodin hudebního tréninku týdně měl negativní korelaci s výkonem v testu AUT po hraní. Participanti, kteří uvedli, že obvykle cvičí na hudební nástroj sami za účelem se zdokonalit, měli v AUT po hraní signifikantně...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkreativita|divergentní myšlení|improvizace|produkce hudby|Alternative Uses Task AUTcs_CZ
dc.subjectcreativity|divergent thinking|improvisation|music production|Alternative Uses Task AUTen_US
dc.titleKreativita a produkce hudby: porovnání efektu hudební improvizace s efektem hraní z not na divergentní myšlenícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-29
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId247719
dc.title.translatedCreativity and music production: comparing the effect of musical improvisation with the effect of playing notes on divergent thinkingen_US
dc.contributor.refereePešout, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKreativita a kreativní proces mohou být podpořeny mnoha různými faktory. Na základě dříve provedených výzkumů se zdá, že improvizační cvičení může zvýšit výkon v testech divergentního myšlení. Cílem práce bylo porovnat efekt hry na hudební nástroj na divergentní myšlení u dvou skupin účastníků: improvizujících hráčů a hráčů z not. V rámci výzkumu jsem dvěma skupinám participantů zadala testy kognice (test cesty TMT atest verbální fluence) a test divergentního myšlení Alternative Uses Task (AUT). AUT byl opětovně zadán bezprostředně po dvacetiminutové hře na hudební nástroj. Předpokládala jsem, že hudební improvizace povede ke zlepšení výkonu v testu AUT, přičemž toto zlepšení bude statisticky významně vyšší oproti skupině hráčů z not. Statistická analýza neprokázala efekt hry na hudební nástroj na výkon v testu AUT, a to ani v jedné skupině hráčů. Po hře na hudební nástroj nedošlo ke zlepšení ani zhoršení výkonu ani v jedné skupině. Byl nalezen signifikantní meziskupinový rozdíl ve výkonu v kategorii elaborace (rozvinutí odpovědí) v rámci AUT zadávaném po hře na hudební nástroj. Počet hodin hudebního tréninku týdně měl negativní korelaci s výkonem v testu AUT po hraní. Participanti, kteří uvedli, že obvykle cvičí na hudební nástroj sami za účelem se zdokonalit, měli v AUT po hraní signifikantně...cs_CZ
uk.abstract.enCreativity and the creative process can be fostered by many different factors. Based on previously conducted research, it is possible that improvisational practice can enhance performance on tests of divergent thinking. The aim of this study was to compare the effect of playing a musical instrument on divergent thinking in two groups of participants: improvising players and note players. As part of the research, I administered cognition tests (Trail Making Test and verbal fluency test) and the divergent thinking test (Alternative Uses Task, AUT) to the two groups of participants. The AUT was re-administered immediately following a 20-minute period of playing a musical instrument. I hypothesized that musical improvisation would lead to improved performance on the AUT test, with this improvement being statistically significantly greater than that of the note-playing group. Statistical analysis did not show an effect of playing a musical instrument on performance on the AUT test in either group of players. There was neither improvement nor deterioration in performance after playing a musical instrument in either group. There was a significant between-group difference in performance in the elaboration of answeres within the AUT administered after playing a musical instrument. The number of hours of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV