Problematika disciplíny v alternativní socializaci
The problems of the discipline of the alternative socialization
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19040Identifiers
Study Information System: 68320
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V úvodní teoretické části se diplomová práce věnuje historicko-filosofickopedagogickým kořenům pojmu disciplína a jejímu současnému pojetí. Disciplínu v této práci vnímáme jako zdravé, vědomé respektování norem, pravidel spojených s určitými sociálními rolemi, úkoly, povinnostmi, jednáním a to v souladu s respektováním autority. Pojem zdravé respektování pravidel, norem ale i autority, má vyjadřovat určitý individuální toleranční limit spojený s individualitou daného člověka. Práce se zabývá také otázkami normality jedince a poruchami chování u dětí. V návaznosti na poruchu chování je další část práce situována do oblasti historie i současnosti alternativní socializace, kde má disciplína, řád své výsostní postavení. Pozornost je zde věnována specifikám reedukačního procesu, zejména klientele a výchovné metodice. V neposlední řadě se zabývá také problematikou pedagogického personálu a především jeho autoritou, jako atributem zprostředkujícím kulturní vzorce společnosti konkrétnímu jedinci. Na toto téma volně navazuje praktická část, která pomocí empirické sondy zjišťuje gender preferenci autority u dětí s nižší mentální úrovní, které jsou na základě soudního rozhodnutí vzaty z rodin a umístěny do reedukačního zařízení typu výchovný ústav. Diplomová práce v závěru nastiňuje možné využití získaných informací...
I write about historical, philosophical and pedagogical roots of the conception of the word discipline a its contemporary conception in the introductory theoretical part of my thesis. The word discipline in the thesis means healthy, concious respect of norms, rules connected with specific social roles, tasks, duties, action in harmony with the respect of the authority. The conception healthy concious respect of rules should express specific individual limit connected with the individuality of each person. My thesis also deals with questions of normality of a person and children with disorders of their behaviour. The next part of the thesis is situated in the area of both history and the present of alternative acculturation where the discipline has its sovereign position. Here I focus attention on specifics of re-education process, particularly clientage and educational methodology. Hereafter I also write about the problems of pedagogical staff and particularly about staff's authority like the attribute which arrages cultural formulas of society to a particular individual. This topic is combined with the practical part of the thesis which finds out gender preference of authority of the children with lower mental level that are ,owing to the judicial decision, taken from their families and given to...