Dalité a jejich postavení v současné indické kultuře
Dalits and their situation in contemporary Indian culture
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19035Identifikátory
SIS: 69042
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
4. 2. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Jako téma své diplomové práce jsem si zvolila teoreticko-empirickou analýzu situace nejníže postavené vrstvy indického obyvatelstva - dalitů v současné indické kultuře. Během studia patřila právě indická kultura mezi mé největší zájmy a její "jinakost" ji činila přitažlivou. Jedním z nejvíce nepochopitelných a fascinujících prvků indické kultury je její společenské uspořádání, tedy kastovní systém. Na jeho samém dně vždy stáli nedotýkatelní, vrstva lidí, která podle hinduistických dogmat byla považována za "nečistou". Klasická hinduistická společnost je dítětem akulturačního procesu indoevropských Árjů, kteří začali na indický subkontinent pronikat ve druhém tisíciletí před naším letopočtem a původního drávidského obyvatelstva. Nově vznikající společnost byla rozdělena do čtyř základních stavů, tzv. varn a stovek kast a podkast. Postupem času a z neznámých důvodů (nejpravděpodobněji se jednalo o nepřizpůsobivé složky původních etnik) se vytvořila zcela bezprávní vrstva, která stála vně této společenské struktury. Těmto lidem byly přisouzeny nejhorší práce: spalovali mrtvé, odklízeli odpady, čistili cesty, zpracovávali kůži anebo působili jako kati. Jejich dotyk se stal rituálně znečišťujícím - stali se nedotýkatelnými. Nepropustnost kastovního systému, metafyzika hinduismu a síla tradice způsobily, že...
The subject of the thesis is theoretical and empirical analysis of contemporary situation of the Dalits in India. Dalits are social group which stands at the bottom of the Hindu caste society. Till the end of the colonial era in India they used to be called "the untouchables" and their touch was considered polluting. They were made to do ritual as well as practical polluting job such as scavenging, burning dead bodies, leatherworks etc. With the establishment of Indian secular state the practice of the "untouchability" was banned and made illegal. Today they call themselves the Dalits, which means "the downtrodden". In spite of the affirmative policy of the Indian state they are still treated as the second class citizens. The thesis deals with theoretical and empirical analysis of the Dalits's situation in contemporary Indian culture. The issue is first introduced through historical analysis and then it is contextualized in wider cultural perspectives. Further the strategy of the Dalits in their facing up towards to the traditional oppression of Hindu society is parsed. Empirical part of the thesis consists of empirical research sampler realized among the members of the studied community at University of J. Nehru in New Delhi. The comprehensive elaboration is not the main aim of my thesis but I would like...