Osvobozené divadlo v kulturologické perspektivě
Liberated Theatre in a culturogical perspective
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19032Identifiers
Study Information System: 69043
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Matějů, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
4. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Osvobozené divadlo je specifický, český divadelní útvar. Osoby Voskovce a Wericha, potažmo i Ježka, jsou fascinující. Toto téma bylo již zpracováno v mnoha knihách, mnohými badateli, novináři, rodinnými příslušníky a přáteli členů Osvobozeného divadla. Vydáno bylo i mnoho materiálů vážících se k tomuto tématu. Vyvstává tedy otázka, z jakého důvodu jsme si vybrali pro naši práci právě toto téma a zda se dá napsat o tolik probíraném jevu něco nového, objevného. Náš názor zní, že zcela objevnou věc již napsat nemůžeme. Můžeme se pouze pokusit nahlédnout na daný jev z jiného úhlu pohledu, z jiné perspektivy. A to je náš cíl: rádi bychom se podívali na Osvobozené divadlo v jeho celistvosti, v kulturologické perspektivě. Navíc osobnosti Voskovce a Wericha nás natolik učarovaly a jejich dílo, ať divadelní či literární, nás okouzluje neustále a natolik, že jsme se rozhodli věnovat mu svoji diplomovou práci. Divadlo, to není jen ono samo, zahrnující herecký soubor, umělecké vedení a prostor, ve kterém hraje. Divadlo je živý organismus, který tepe v určité době, do které je zasazen. Organismus, který žije z přísunu energie v podobě jeho diváků. Buď je přísun energie dostatečný a divadlo přežije, nebo je přísun nedostatečný a divadlo zaniká. Avšak to, zda je přísun dostatečný, závisí právě na divadle samém, nikoli na...
Liberated theatre is specific, Czech theatre formation, it is specific in the whole Czech cultural context. Many works were released on this subject, begins with the materials produced by theatre itself and ends with the expert works. In our thesis, we tried by the compilation of the work from the field of theatrical history and theory, history of society, political history and texts about social climate of the period, in which Liberated theatre acted, to look at this formation in its integrity. Every theatre exists in the space and in the time, which define its character, and conversely, the theatre defines the character of the period and the society, in which it acts. This fact counts double on Liberated theatre. Therefore, this work looks at the creative activities of Liberated theatre as at the cultural feature, which is situated to the political and social conditions. It deals with the three basic persons of the theatre, describes its history and evolution, arts forms and technical instruments, which were used by the theatre. Also it refers the message, which was notified to the society by the central comic pair, and it takes a think about the live heritage of Liberated theatre to the present.