Hmyz jako modelová skupina pro výzkum znalostí o bezobratlých a postojů k bezobratlým
Insects as a model group of organisms for the research of knowledge about and attitudes to invertebrate animals
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190083Identifiers
Study Information System: 251202
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Consultant
Šípek, Petr
Referee
Janšta, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Ecological and Evolutionary Biology
Department
Department of Zoology
Date of defense
3. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Hmyz, postoje, znalosti, odpor, strach, krása, důležitost, urbanizace, zážitkové vzdělávací programyKeywords (English)
Insects, attitudes, knowledge, disgust, fear, beauty, importance, urbanization, experiental educational programsTato práce je literární rešerší, ve které si kladu za cíl zpracovat dostupnou literaturu o postojích ke hmyzu, znalostech o hmyzu a o způsobech jakými lze ovlivnit vnímání hmyzu člověkem. V kapitolách zaměřených na postoje ke hmyzu ukazuji, jak emoce odpor a strach vedou k negativním názorům na hmyz a naopak, jak nám vnímání jeho krásy a důležitosti podporuje pozitivní názory na hmyz. V současné době se hodně pozornosti věnuje také postojům veřejnosti ke konzumaci hmyzu, který může být vhodným doplňkem výživy člověka i hospodářských zvířat. V části zaměřené na znalosti ukazuji, jak děti i dospělí zaměňují pravdivé informace o hmyzu s mýty. Často nepřesně rozlišují, co je hmyz a co není, které druhy hmyzu jsou nebezpečné, a které ne. V závěrečných kapitolách představuji literaturu, která se zabývá, jakými způsoby lze ovlivnit postoje ke hmyzu a znalosti o hmyzu. Věnuji se v nich vlivu urbanizace, zážitkových vzdělávacích programů a obrazem hmyzu v kultuře člověka, především v jazyce, poezii, beletrii a výtvarném umění.
This thesis is a literature review that aims to process the available literature on attitudes towards insects, knowledge about insects and the ways in which the perception of insects by humans can be influenced. In the chapters focused on attitudes towards insects, I show how the emotions of disgust and fear lead to negative views of insects and, conversely, how the perception of their beauty and importance promotes positive views of insects. In the knowledge section, I show how people confuse true information about insects with myths, inaccurately distinguishing between what is an insect and what is not, which insects are dangerous and which are not. In the last chapters, I present the literature that deals with the ways in which attitudes towards insects and knowledge about insects can be influenced. I deal with the effect of urbanization, experiential educational programs and the picture of insects in human culture, namely in language, poetry, fictional literature and fine arts