Problémy začínajících učitelů zeměpisu při přechodu do praxe
Problems of novice geography teachers in the transition to praxis
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189987Identifiers
Study Information System: 252427
Collections
- Kvalifikační práce [19612]
Author
Advisor
Referee
Pekárková, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
31. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Začínající učitelé - kompetence - problémy začínajících učitelů - Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - kolegiální sdílení - příprava učitelůKeywords (English)
Novice teachers - competencies - problems of novice teachers - Competency framework for graduate teachers - collegial sharing - teacher preparations5 Abstrakt Bakalářská práce Problémy začínajících učitelů zeměpisu při přechodu do praxe se zabývá studenty oboru Geografie se zaměřením na vzdělávání (jednooboru i studia v kombinaci) na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy (PřF UK) a jejich problémy v učitelském povolání. Práce se v první části zabývá teoretickým vymezením začínajících učitelů, jejich charakteristikami a problémy, se kterými se mohou potýkat. Dále zkoumá různá pojetí kompetencí, které by měl absolvent učitelského oboru, a tedy začínající učitel, mít a ovládat, aby mohl bez problémů vykonávat své povolání. Důraz je kladen především na dokument Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (Bořkovec a kol. 2023). V práci je popsána i podpora začínajících učitelů se zaměřením na kolegiální sdílení a jeho formy. Takové sdílení se totiž uplatňuje i v pedagogických praxích, které studenti učitelství zeměpisu na PřF UK vykonávají. Z těchto praxí pak vycházejí problémové situace, které jsou analyzovány v praktické části bakalářské práce. Problémy jsou rozřazeny podle kompetencí uvedených v Kompetenčním rámci a jejich analýza následně vede také k vytvoření vlastní klasifikace problémů začínajících učitelů zeměpisu. Výsledky jsou diskutovány v rovině obou klasifikací a na závěr jsou...
6 Abstract The Bachelor's thesis Problems of Novice Geography Teachers in the Transition to Praxis deals with students with field of study of Geography teaching (both single and combined studies) at the Faculty of Science of Charles University and their problems in the teaching profession. The first part of the thesis deals with the theoretical framing of novice teachers, their characteristics and the problems they may face. The thesis then explores different conceptions of the competences that teacher graduates, and therefore a novice teachers, should have and master after their studies in order to be able to manage their profession without problems. In particular, the focus is on the Competency Framework for Graduate Teachers from the Ministry of Education, Youth and Sports (Bořkovec a kol. 2023). The thesis also describes the support techniques for novice teachers, emhasizing collegial sharing and its specific forms. Collegial sharing is also applied in the teaching practices completed by geography student teachers at the Faculty of Science of Charles University. During these practices, students encounter problem situations that are analysed in the practical part of the bachelor thesis. On the one hand, the problems are classified according to the competences in the Competence Framework and on the other...