Památník a paměť v České republice po listopadu 1989
Memorial and memory in the Czech Republic after November 1989
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18981Identifikátory
SIS: 68771
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mitášová, Monika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
29. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce zpracovává téma současné pomníkové (památníkové) tvorby v České republice s důrazem na teoretickou stránkou pomníkového žánru. V první části, obecně teoretické, autorka systematicky shrnuje poznatky zahraničního bádání v oblasti dané problematiky, uvádí zahraniční příklady a reflektuje nejprogresivnější světové tendence v pomníkové tvorbě. V druhé části, zaměřené již konkrétně na české prostředí, zhodnocuje předchozí teoretickou bázi a ilustruje stěžejní aspekty pomníkové problematiky prostřednictvím vybraných případových studií, věnovaných pražskému Památníku obětem komunismu od Olbrama Zoubka, libereckému Památníku bojovníkům a padlým za svobodu vlasti autorské trojice Stolín - Stolín - Mitášová a rožnovskému Památníku obětem 1. a 2. světové války od sochaře Václava Fialy. Exemplární analýzy využívá autorka k detailnějšímu pohledu na společensko-politicko-estetické okolnosti vzniku konkrétních památníků, přičemž se zaměřuje zejména na jejich potenciál pro uchování historické paměti. Cílem diplomové práce je přispět k vytvoření teoretického zázemí pro současné uvažování o žánru pomníku.
This thesis deals with contemporary monumental and memorial production in the Czech Republic and focuses specifically on the theoretical side of the monumental genre. The first part systematically summarizes foreign research outcomes in the examined field, shows some concrete examples from abroad, and reflects the most progressive trends in today's world monumental production. The second part focuses on the Czech background. It is based on the previous theoretical findings and uses three different case studies to illustrate the core aspects of the monumental issue. The case studies deal with the Prague Memorial to the Victims of Communism by Olbram Zoubek, the Liberec Memorial to the Fighters and Fallen for the Country's Freedom by the artistic trio Stolín - Stolín - Mitášová, and the Rožnov Memorial to the Victims of the First and Second World War by Václav Fiala. Exemplary analysis is used for a more detailed description of the social, political, and esthetical context of the creation of the examined memorials, with a special emphasis on their potential to preserve historical memory. The aim of this thesis is to contribute to the creation of a theoretical basis for the contemporary thinking about the monumental genre.