Doučování v kontextu studia na víceletých gymnáziích
Tutoring in the context of studies at multi-year grammar schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189436Identifiers
Study Information System: 257342
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Váchová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Doučování, motivace k doučování, přijímací zkouškyKeywords (English)
Tutoring, motivation for tutoring, entrance exams1 ABSTRAKT NÁZEV: Doučování v kontextu studia na víceletých gymnáziích Cílem této bakalářské práce je přiblížit situaci doučování na víceletých gymnázií. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy ohledně doučování, motivace, sebevědomí a stresu ze zkoušek. Pro získání dat jsem provedla výzkum metodou skupinových rozhovorů, který byl určen respondentům z primy - kvarty. Byly uskutečněny celkem 4 skupinové rozhovory, celkem se jednalo o 12 žáků, přinesl cenné informace, týkající se studentů, kteří jsou doučováni a důvodů, proč doučování využívají. V praktické části se věnuji analýze výsledků. Ale co tato studie určitě přinesla upozornění na skutečnost, že doučování nemusí být jen pro studenty méně nadané, může být i pro studenty, kteří se chtějí dozvědět i něco víc a zdokonalit se. I přes svůj omezený rozsah může tato studie sloužit jako výchozí bod pro komplexnější výzkum v této oblasti. Klíčová slova Doučování, motivace k doučování, přijímací zkoušky, stres.
1 ABSTRACT TITLE: Tutoring in the context of studies at high schools The aim of this bachelor's thesis is to describe the situation of tutoring at high schools. In the theoretical part, basic concepts regarding tutoring, motivation, self-confidence and stress from exams are defined. To obtain data, I conducted research using the method of group interviews, which was intended for respondents from the first - fourth grade. A total of 4 group interviews were carried out, with a total of 12 pupils, it brought valuable information regarding the students who are tutored and the reasons why they use tutoring. In the practical part, I focus on the analysis of the results. But what this study certainly brought to the attention of the fact that tutoring does not have to be only for less gifted students, it can also be for students who want to learn something more and improve themselves. Despite its limited scope, this study can serve as a starting point for more comprehensive research in this area. Key words Tutoring, motivation for tutoring, entrance exams, stress.