The Understood Author: A hermeneutical exploration of audiences interpretation of the author as productive practices behind a text
Pochopený autor: Hermeneutické zkoumání publiky vytvářených interpretací autora jako produktivní praxe za textem
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189101Identifiers
Study Information System: 131276
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Kuzmičová, Anežka
Hermes, Joke
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media and Communication studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
29. 4. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
autor, fakticky obsah, hlas, interpretace, porozumění, rozhovory, utváření smyslu, zprávyKeywords (English)
Audiences, author, interpretation, factual content, interviews, meaning making, news, understanding, understood author, voicev českém jayzce Tento projekt staví na tradici výzkumu publik, který teoreticky a empiricky ustavil, že tvorba významu textu je výsledkem vyjednávání mezi textem a čtenářem, že publika mají potenciál odolávat tlaku médií a že jejich interpretace mediálních textů jsou ukotveny v daném historickém a kulturním kontextu. Cílem projektu je rozšířit tento záběr a zdůraznit, že je rovněž důležité zkoumat komu publika naslouchají, proč, a jak. Hlavní otázkou projektu tedy je, jak lidé chápou a vnímají autory, se kterými se setkávají při interpretaci textů faktických médií, a jak je toto chápání zpětně určující v interpretaci textů. Práce se hlásí k filozofické hermeneutice jako zastřešujícímu teoretickému i metodologickému rámci, na jehož základě proponuje koncept pochopeného autora. Tvrdí, že, pochopený autor je výsledkem interpretačního aktu, kde se autor, jako čtenářovo předporozumění setkává s autorem vepsaným do textu, který čtenářovu představu autora v daném momentu interpretace aktualizuje. V empirické části bylo provedeno 28 hloubkových osobních rozhovorů s Čechy narozenými mezi lety 1948-1963, s cílem zaznamenat jejich zkušenosti a jejich vztah k médiím a mediálním autorům. Cílem empirické části není zachytit, "co je autor", ale jak se daným autor stává. Z analýzy dat vyplývá, že chápání autora je...
in English This project builds on the tradition of audience research that theoretically and empirically established that meaning is formed in the negotiation between the text and the reader, that the audiences are agentic, their interpretation of media is contextual and situated, and that they have the potential to resist the media. It argues that it is important to explore people's attention to different sources: who is listening, to whom, and why - and asks how people understand the notion of an author that they encounter in the interpretation of factual media texts, and how this interpretation is brought back into the interpretative act. The thesis subscribes to philosophical hermeneutics as an overarching theoretical as well as methodological framework to devise a concept of an understood author that is a result of the interpretative act, where the author imagined and anticipated by the reader (in the form of prior knowledge and prejudices) is encountered and actualised by the author inscribed into the text. I carried out 28 in-depth face-to-face interviews with Czechs born between 1948-1963 to explore participants' experiences and relationship with media and media authors. Employing hermeneutical analysis, the focus is not to capture what is an author, but how it happened to be so. The...