Domov pod pokličkou. K antropologii jídla.
Here under the Cover. An Anthropology of Food.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18853Identifikátory
SIS: 67394
Kolekce
- Kvalifikační práce [6509]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Abu Ghosh, Yasar
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
28. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce vychází z poznatků antropologie jídla o jeho schopnosti evokovat minulé ve smyslové komplexitě, které Sutton (2001) shrnul pod názvem synaesthesia. V situaci migrace, přemístění z jednoho kontextu do druhého se vše, co bylo zanecháno v zemi původu, stává minulostí. Přemístění nechá celému minulému kontextu země původu vystoupit jako domovu. Jídlo spjaté s domovem je užíváno k evokaci tohoto minulého domova. Evokací minulého dochází k přemostění diskontinuit, které vznikají v následku kulturní neznalosti nového kontextu. Minulé slouží jako filtr, skrze který je nahlíženo na novou kulturní realitu. Chuťové preference jako i zvyky ohledně jídla, které jsou součástí našeho habitu a jako takové jsou nereflektované, se mohou stát materiálem, kolem něhož jsou na základě těchto minulých významů a hodnot utvářeny interpretace "druhého". Právě díky své samozřejmosti a nereflektovanosti jsou tyto představy legitimovány a je jim propůjčen status danosti. Příprava jídla, stravovací návyky a recepty se stávají nositeli hodnot země původu, domova, a právě díky své tělesnosti, nereflektovanosti, jako i kontextuálnosti (Appadurai, 1989), která kulturní odlišnost ztělesňovanou jídlem umožní ukrýt do privátních kontextů domova jako prostředí rodiny a přátel, zcela přirozeně umožní tyto hodnoty a významy...
Synaesthesia (Sutton, 2001), a term used in anthropology of food for the capacities of food to evoke the past in its sensual totality, finds its use in the situation of migration. Migration as a geographical and cultural displacement leaves the country of origin behind. Country of origin becomes the past, its food can be used for evocation of this past experiences subsumed under the notion of home. Evocation of home through the medium of food helps to patch the discontinuites arising from displacement. The memory of home operates as filter through which new circumstances, beliefs and values are experienced and viewed. Taste and eating habits as a part of habitus, mundane taken-for-granted world, yet embodied part of beliefs and cultural norms, are resistant to suspicion that our perception of it might be subject to our interpretation and can play an active role as confirmation of our beliefs about self and Others, and cosequently as the legitimation of action. Moreover, contextuality of food and eating habits (Appadurai, 1988) allows to place cultural difference in the private contexts and does not interpede the proces of integration into the host society. In combination with its mundane taken-for-granted qualities food serves as an ideal material to pass on the cultural difference over the...