We Are All Metamoderns: An Introduction to Metamodernism
Všichni jsme metamoderní: Úvod do metamodernismu
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188466Identifiers
Study Information System: 257321
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Roraback, Erik Sherman
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
8. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Metamodernismus|Teorie sítí aktérů|Postmodernismus|Nordická škola|Holandská škola|IronieKeywords (English)
Metamodernism|Actor-network theory|Post-modernism|Nordic school|Dutch school|IronyTato práce poskytne genealogii metamoderního stavu. Ačkoliv postmoderní sentiment ještě nevymizel, jeho podoba se proměnila do takové míry, že vágní nálepka postmodernismu se dnes již jeví jako zastaralá. Kulturní sféra se dnes zabývá celou škálou urgentních sociálních, politických a ekonomický skutečností, které jsou dále poháněny klimatickými, finančními a geopolitickými krizemi, na které již postmodernismus nemá odpověď. V průběhu této práce se zaměřím na modernistické a postmodernistické myšlenky, které vyústily v metamodernismus, v němž se možná neintuitivně skloubí modernistická upřímnost a postmodernistická ironie. Dále se zaměřím na rozbor těchto myšlenek prostřednictvím teorie sítí aktérů, navrženou Brunem Latourem. V závěru se pokusím demonstrovat, že metamodernismus poskytuje něco, co postmodernismus ve svém zklamání z modernistických projektů nikdy nabídnout nedokázal: naději. Klíčová slova Metamodernismus, Teorie sítí aktérů, Postmodernismus, Nordická škola, Holandská škola, Ironie
This work will provide a genealogy of the metamodern condition. The postmodern sentiment is by no means gone, but it has transformed so much at this point that the vague postmodern label has become obsolete. Indeed, the cultural sphere is now dealing with a whole set of urgent social, political and economic realities, spurred on by climatic, financial and geopolitical crises, that postmodernism could never seriously handle. In the course of this paper, I will examine the modernist and post-modernist streams of thought that have resulted in the emergence of metamodernism, which somehow counter-intuitively combines modernist sincerity with post-postmodernist irony. Moreover, I will assess this stream of thought through the lens of Actor-network theory, as outlined by Bruno Latour. In the end, I hope to demonstrate that metamodernism offers something that postmodernism, disappointed from the failure of modernist projects, never could: hope. Key Words Metamodernism, Actor-network theory, Post-modernism, Nordic School, Dutch School, Irony