Towards a new social media model: redistribution of power in the subscription-based creator economy
Směrem k novému modelu sociálních médií: přerozdělení moci v ekonomice tvůrců založené na předplatném
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188458Identifikátory
SIS: 258970
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vichnar, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
8. 2. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
digitální kapitalismus|ekonomika tvůrců|uživateli vytvářený obsah|kapitalismus dohledu|společnost spektáklu|egalitářstvíKlíčová slova (anglicky)
Keywords: digital capitalism|creator economy|user-generated content|surveillance capitalism|spectacle society|egalitarianismTato práce se pokouší zhodnotit potenciální životaschopnost ekonomiky tvůrců založené na předplatném analýzou tří platforem které jsou založené na modelu předplatného, Substack, Nebula a Patreon. Tato studie vychází z práce Bernarda Stieglera v oblasti digitálních technologií a tvrdí, že alternativní způsob šíření informací, který tyto platformy umožnují, představuje rovnoměrnější rozdělení moci mezi aktéry v ekonomice tvůrců a zdravější, promyšlenější tvorbu a spotřebu obsahu, na rozdíl od algoritmické distribuce informací tradičních sociálních sítí, které jsou řízené inzerenty. Výzkum se zaměřuje na vymezení okolností, které vedly k politickému a duchovnímu neklidu moderní online generace popsané Stieglerem, a zkoumá, jak se platformy založené na předplatném pokoušejí bojovat proti škodlivým účinkům dominantních sociálních sítí. Ekonomika tvůrců je nedílnou součástí téměř každé online interakce, proto hodnocení alternativních ekonomických modelů může být klíčem ke zlepšení klesající kvality online uživatelské zkušenosti. Analýza případu užití bude zahrnovat posouzení obchodních modelů, a také dopadu na vztah mezi tvůrcem, spotřebitelem a IT platformou s využitím teorie digitální práce navržené Christianem Fuchsem. Zjištění naznačují, že platformy pro vytváření předplatného mají potenciál obnovit...
This thesis evaluates the potential viability of the subscription-based creator economy by analysing three subscription creator platforms, Substack, Nebula and Patreon. Drawing on Bernard Stiegler's work in the sphere of digital technologies, this study argues that the alternative mode of information dissemination demonstrated by these platforms presents a more equal distribution of power between the players in the creator economy and a healthier, more thoughtful content creation and consumption, in contrast to the algorithmic distribution of information of the traditional advertiser-driven social media networks. The research focuses on delineating the circumstances which led to the political and spiritual malaise of modern online generations described by Stiegler and examines how subscription-based platforms attempt to combat the harmful effects of major social networks. The creator economy is an integral part of almost every online interaction, therefore evaluating alternative economic models can be the key to improving the declining quality of the online user experience. The use-case analysis will involve assessing the business model, as well as the impact on the relationship between the creator, consumer and the IT platform, employing the digital labour theory proposed by Christian Fuchs....