Vzdělávání sociálních pracovníků v kontextu profesionální péče o sebe
Education of social workers in the context of professional self-care
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188391Identifiers
Study Information System: 255477
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Matulayová, Tatiana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
6. 2. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální práce|sebepéče|vzdělávání|student|duševní zdravíKeywords (English)
self-care|social work|education|student|mental healtDiplomová práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části je popsána péče o sebe u sociálních pracovníků s důrazem na zapojení vzdělavatelů v sociální práci. V praktické části je provedena kvalitativní analýza dokumentů, tedy kurikul vysokých a vyšších odborných škol, které jsou analyzovány obsahovou analýzou. Cílem je popsat, jak připravují vzdělavatelé sociální pracovníky na jejich výkon profese v kontextu profesionální péče o sebe. Závěry z výzkumu mohou sloužit jako podklady pro identifikaci současných podob vzdělávání v péči o sebe. Zjištění mohou být přínosná pro vzdělavatele, profesní organizace a sdružení, která mohou změnit obsah výuky a dát najevo důležitost konceptu péče o sebe. Diplomová práce odkrývá témata, kterým by měla být věnována pozornost v dalších výzkumných studiích. Přínosem práce je také zvýšení informovanosti o péči o sebe a přispění k její obhajobě na profesionálním poli.
The Diploma Thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part describes the self-care of social workers with an emphasis on the engagement of educators in social work. In the practical part, a qualitative analysis of the documents, i.e. the curricula of universities and higher professional schools, is performed through the content analysis. The aim is to describe how the educators prepare social workers to perform their professional practice in the context of professional self-care. The conclusions from the research can serve as a basis for identifying current forms of self-care education. The research findings can be useful for educators, professional organisations and associations which can change the content of education and make the concept of self-care relevant. The thesis reveals the themes that should be addressed in future research studies. The thesis also contributes to raising awareness of self-care and contributing to its justification in the professional field.