Motiv psaní a podepsání ve hrách Václava Havla
The motives of writing and signing in the plays of Václav Havel
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188375Identifiers
Study Information System: 266004
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Etlík, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
29. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Václav Havel|psaní|podpis|autobiografické postavy|divadelní hraKeywords (English)
Václav Havel|play|writing|signature|autobiographical characters(česky) V hrách Václava Havla se často vyskytují motivy zápasu hlavních postav o psaní či podepisování. Charakteristikou těchto motivů je to, že se postavy tváří v tvář záplavě zacyklených projevů, které postrádají obsah sdělení, bezradně a marně snaží nalézt autentický jazyk v psané podobě. Také stojí za zmínku fakt, že postavy, které zápasí o psaní či podepisování, mají autobiografické rysy: Eduard Huml v Ztížené možnosti soustředění, Vaňek v Audienci a Leopold Kopřiva v Largu desolatu čelí situaci, v níž se snaží psát a podepisovat, nebo naopak obojí odmítají. Tyto motivy zřejmě pocházejí z autorovy zkušenosti. V této diplomové práci bude autorka analyzovat motivy zápasu o psaní či podepisovaní ve třech výše uvedených hrách. Cílem analýzy není jen objasnit, jaké aspekty činnosti psaní a podepisování slouží poetice her, nýbrž i ukázat souvislosti mezi motivy v hrách a autorovými životními zkušenostmi v pozadí vzniku her.
(in English): Václav Havel's plays often contain motifs of main characters' struggle to write or sign documents. These motifs are characterised by the fact that the characters, faced with an overload of repeated cycle of speeches that lack the content of communication, seek helplessly and in vain to find authentic language in written form. It is also worth to note that the characters who struggle to write or sign documents have autobiographical elements: Eduard Huml in The Increased Difficulty of Concentration, Vaňek in Audience and Leopold Kopřiva in Largo desolato are confronted with a situation in which they struggle to write and sign or, conversely, refuse both. These motifs seem to come from Havel's own experience. In this thesis, the author will analyse the motifs of the struggle to write or sign documents in the three plays. The aim of the analysis is not only to clarify what aspects of the activity of writing and signing serve the poetics of the plays, but also to show the connections between the motifs in the plays and the author's life experiences behind the creation of the plays.